شیر مادر از نظر داشتن پروتئین و ویتامین از هر غذای دیگری برای نوزاد مفیدتر است و می تواند پاسخگوی همه نیازهای رشدی کودک باشد . شیر مادر یک منبع تغذیه ای غنی است و هم چنین از ابتلای نوزاد به بیماری ها جلوگیری می کند . به همین دلیل امروزه توصیه می شود نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند ولی در برخی مواقع نوزاد مشکلی دارد و نمی تواند از سینه مادر شیر بخورد .

سینه نگرفتن نوزاد اغلب در روز اول تولد نوزاد دیده می شود که در بیشتر مواقع در روزهای اول بعد از تولد این مشکل حل می شود . در برخی مواقع نیز نوزاد در ابتدا خوب شیر می خورد ولی پس از مدتی به طور کامل یا متناوب شیر مادرش را نمی خورد که دلیل سینه مادر نگرفتن چهار ماهه می تواند مربوط به نوزاد یا مادر باشد . در ادامه این مقاله به علت شیر نخوردن نوزاد خواهیم پرداخت .

چه عواملی باعث شیر نخوردن نوزادان می شود ؟
دلیل سینه مادر نگرفتن چهار ماهه ، می تواند به دلایل مختلفی و غیر منتظره اتفاق بیفتد . ممکن است فرزندتان دندانش درد گرفته باشد ( که باعث دردناک بودن مکیدن می شود ) یا ممکن است سرما خورده باشد . همچنین نوزاد می تواند نسبت به اینکه غذای تند خورده اید ( که می تواند بر روی طعم شیر شما تاثیر گذاشته باشد ) یا به استرس  شما ( که باعث استرس در او نیز می شود ) واکنش نشان دهد . بعضی از اوقات شیر نخوردن نوزاد می تواند بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد و خبر خوش این است که این مسئله غالباً موقتی است .

چه چیزی نمی تواند جزء عوامل شیر نخوردن نوزاد باشد ؟ آمادگی برای از شیر گرفتن که به طور معمول در حدود اولین سالگرد تولد اتفاق می افتد باعث می شود نوزاد احساس کند که به اندازه کافی شیر خورده است و برای قطع شیر آماده است . بنابراین ، نگران این مسئله نباشید که شیر نخوردن نوزاد ادامه پیدا کند . بر روی شیر دادن به او تمرکز کنید تا نوزاد به اعتصاب خود پایان دهد . در ادامه به علت شیر نخوردن نوزاد با جزئیات بیشتری پرداخته ایم .

 

علل مربوط به نوزاد
اگر نوزاد در روز اول تولد نمی تواند سینه مادر را بگیرد و شیر بخورد باید توسط پزشک معاینه شود و اگر مشکلی نداشت لازم است نحوه شیر خوردن را یادش داد که این امر اغلب در بیمارستان ها انجام می شود . گاهی اوقات نیز ممکن است نوزاد یکباره از شیر خوردن امتناع کند . در ادامه دلایل شیر نخوردن نوزادان بیان می شود :

نوزادتان سرما خورده است : شیر دادن به نوزاد بیمار یک چالش است . اگر فرزندتان احساس خوبی نداشته باشد یا بینی اش گرفته باشد ممکن است همزمان شیر خوردن و نفس کشیدن برایش دشوار باشد .

فرزندتان حواسش پرت می شود : با بزرگ شدن کودکان ، آن ها نسبت به دنیای اطراف کنجکاو می شوند . کودکان بزرگ تر حواسشان زودتر پرت شده و بعضی اوقات چیزهای جالب تری از شیر خوردن پیدا می کنند در نتیجه ممکن است به این کار ادامه ندهند .

شیر دادن با بطری : تغذیه از بطری اغلب می تواند برای نوزاد راحت تر باشد زیرا در این صورت ، جریان شیر سریع تر است و نتیجه آن ، این است که وقتی می خواهید از سینه خود به کودک شیر دهید او در منتظر ماندن برای آمدن شیر ، بی تاب و تنبل می شود . لازم است تا حد امکان از سینه خود به نوزاد شیر بدهید تا به او یادآوری شود غذایش معمولاً از طریق سینه فراهم می شود .

 

 

فرزندتان خیلی سریع شیر می خورد : کودکان بزرگتر معمولاً سریع تر از نوزادان کوچکتر شیر می خورند . آن ها می توانند در عرض چند دقیقه مقدار زیادی از شیر مادر را به دست بیاورند . نوزادی که چند دقیقه کوتاه شیر می خورد و بعد متوقف می شود ممکن است توقف او به این دلیل باشد که به اندازه کافی شیر خورده است .

فرزندتان درد می کشد : اگر کودک شما در حال دندان درآوردن است ، به عفونت گوش مبتلا شده یا در دهانش برفک است ممکن است شیر خوردن برای او دردناک باشد . اگر نوزادتان مبتلا به کولیک است شاید دچار مشکلات هضم یا نفخ است که این مسئله می تواند تغذیه از شیر مادر را مختل کند .

 


علل مربوط به مادر
گاهی اوقات وضعیت مادران ، رژیم غذایی یا حالت روحی آن ها می تواند علت شیر نخوردن نوزادان باشد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره شده است . برای همه موارد بیان شده راهکار درمانی وجود دارد ولی مساله مهم این است که مادر بتواند تشخیص درست بدهد و مشکل نوزاد را برطرف کند و اگر این کار از عهده مادر خارج بود باید به پزشک مراجعه شود .

مادر از عطر ، مواد آرایشی ، صابون متفاوت ، لاک ناخن و ... استفاده کرده یا ظاهر خود را تغییر داده مثلاً موهای خود را رنگ کرده است .

مصرف داروها ، بیماری ، عفونت پستان مادر می تواند باعث شیر نخوردن نوزاد شود زیرا این عوامل باعث تغییر مزه شیر مادر شده و در نتیجه نوزاد از خوردن شیر امتناع می کند . 

در رابطه با عوارض سیگار  کشیدن ممکن است میزان مصرف سیگار یک مادر افزایش پیدا کرده یا هنگام شیر خوردن نوزاد در محیط دود سیگار وجود دارد .

تولید شیر مادر کم شده یا جهش آن آهسته شده است . 

جهش شیر مادر سریع شده است. زیرا زمانی که شیر مادر زیاد باشد نوزاد نمی تواند آن را مهار کند و ترجیح می دهد شیر نخورد .

به علت کم شدن جهش شیر ، یکی از پستان ها کوچک شده است .

موقعیت مادر در حین شیر دادن مناسب نیست .

مادر به شیر دادن علاقه ندارد که باعث می شود نوزاد زمان کافی برای مکیدن سینه نداشته باشد ( برای مثال زمانی که مادر مشغله های زیادی دارد ) .

با توجه به حس چشایی نوزاد ، بهترین مزه برای نوزاد شیر شیرین مادر است اما مصرف برخی غذاها توسط مادر باعث تغییر مزه شیر می شود و تاثیر منفی بر روی شیر خوردن نوزاد دارد .

 
 

 سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید شیر نخوردن نوزاد می تواند علل مختلفی داشته باشد . اگر با خواندن این مطالب باز هم پیدا کردن دلیل شیر نخوردن فرزندتان برای شما دشوار است لازم است حتماً با پزشک مشورت کنید . در این صورت می توانید علت ، را برطرف کرده و به این ترتیب نگرانی شما در مورد سلامت فرزندتان کاهش پیدا می کند .

حتماً سعی کنید که زمان شیر دادن را به اوقاتی خوش تبدیل کنید . وقتی کودک نزدیک سینه شما است صحبت کنید ، بخندید ، بازی کرده و به چشمان او نگاه کنید .  همچنین ، هنگام چرت های کوتاه نیز نوزاد را نزدیک سینه خود نگه دارید تا او زودتر به اعتصاب خود پایان دهد . همچنین در اوقاتی که نوزاد شیر نمی خورد نیز او را بیشتر نوازش و لمس کنید . گاهی اوقات ، بدون اینکه بالا تنه خود را پوشانده باشید نوزادتان را به خودتان بچسبانید . این کار باعث آرامش هر دوی شما شده و نوزاد را به شیر خوردن ترغیب می کند .

از سوی دیگر ، آگاهی از اصول شیر دادن به نوزاد نیز به شما کمک می کند که کمتر با تغذیه فرزند خود دچار مشکل شوید و در نتیجه استرستان کاهش می یابد . برای آگاهی از این اصول می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 


 

سوالات متداول

1- چه عواملی در نوزاد باعث شیر نخوردن او می شود ؟
کاهی اوقات ، ممکن است نوزاد دندان درد داشته یا سرما خورده باشد که در این صورت مکیدن برای او سخت می شود . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- چه عواملی در مادر باعث شیر نخوردن نوزاد می شود ؟
گاهی اوقات مادر در موقعیت مناسبی به نوزاد شیر نمی دهد یا تغذیه او مزه شیر را عوض کرده است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- آیا شیر دادن با بطری باعث می شود نوزاد سینه نگیرد ؟
بله ، وقتی نوزاد با بطری شیر می خورد به دلیل جریان شیر سریع تر در آن ، دیگر تمایلی به مکیدن سینه نخواهد داشت چون در این صورت لازم است صبر بیشتری داشته باشد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : علت شیر نخوردن نوزاد