کاندوم یک تیوب نازک است که مردان برای برقراری رابطه جنسی ، آن را به آلت تناسلی خود می پوشانند یا زنان آن را در طول رابطه جنسی درون واژن خود قرار می دهند تا از بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند .

استفاده از کاندوم به روش درست کار دشواری نیست با این حال ، ممکن است در انجام این کار ، اشتباهاتی نیز رخ دهد . در ادامه ، نحوه استفاده از کاندوم مردانه و زنانه و کارهایی که باید انجام داده و نباید انجام دهید مطرح شده است اما قبل از آن لازم است در مورد اثربخشی کاندوم در بارداری و بیماری های جنسی اطلاعات کسب کنید .


 

اثربخشی استفاده کاندوم در بارداری و بیماری های جنسی

اگر نحوه استفاده از کاندوم به درستی رعایت شود ، این وسیله کارایی بسیار زیادی دارد . به طوری که ، در صورت استفاده صحیح ، کاندوم های مردانه ، تقریباً 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر هستند  که این بدین معنی است که در یک سال ، از هر 100 زن ، 2 نفر در صورت استفاده صحیح همسرشان از کاندوم ، باردار می شوند . اما اگر مردان از کاندوم به درستی استفاده نکنند از هر 100 زن ، 18 نفر باردار می شوند .

همچنین کاندوم خطر انتقال بیماری های جنسی به دیگری را کاهش می دهد که احتمال ابتلا برای هر بیماری متفاوت است . به عنوان مثال ، کاندوم برای محافظت در برابر HIV ، 100 درصد موثر است اما HPV شایع ترین بیماری مقاربتی ، می تواند مناطقی را آلوده کند که کاندوم مردانه آن ها را نمی پوشاند . بنابراین ، کاندوم خطر ابتلا به HPV را کاهش می دهد اما کاملاً از آن جلوگیری نمی کند .

 

حتما بخوانید: روش های پیشگیری از بارداری

 

 

 

 

 

نحوه استفاده از کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم های مردانه ساده و ارزان بوده و این کاندوم ها به صورت گسترده ای قابل دسترس هستند و انواع مختلفی دارند که در ادامه با نحوه استفاده از کاندوم مردانه آشنا می شوید .

 

 سایز مناسب کاندوم را انتخاب کنید

کاندوم ها انواع بسیار متنوعی دارند و بیشتر افراد در پیدا کردن سایز مناسب کاندوم ، مشکلی پیدا نمی کنند . سایز کاندوم ها بر اساس طول و عرض متفاوت بوده و برای انتخاب سایز مناسب ، لازم است آلت تناسلی خود را اندازه گیری کنید .

 

 تاریخ انقضای کاندوم را بررسی کنید

دومین قدم در استفاده از کاندوم این است که مطمئن شوید کاندوم هنوز قابل استفاده بوده و تاریخ انقضای آن نگذشته باشد . به همین دلیل مهم است که قبل از هر چیز تاریخ انقضای آن را بررسی کنید .

 

  حباب هوا را احساس کنید

روش دیگر برای بررسی تازه بودن کاندوم ، حس کردن حباب هوای آن است که ساده ترین روش برای انجام این کار ، فشار دادن بسته بین انگشت شست و انگشت سبابه است که اگر در بسته حباب وجود داشته باشد به این معنی است که بسته بندی سوراخ نشده است . این حباب ، این راهی برای محافظت از کاندوم در برابر تخریب و آسیب تصادفی یا عمدی است .

 

 بسته بندی کاندوم را با دقت باز کنید

در ارتباط با نحوه استفاده از کاندوم مردانه و برای باز کردن بسته کاندوم ، آن را با دقت از گوشه یا لبه پاره کنید و برای این کار از قیچی یا ناخن استفاده نکنید زیرا استفاده از یک شیء تیز خطر پارگی کاندوم را افزایش می دهد .

 

 بررسی کنید که طرف درست کاندوم را انتخاب کرده اید

اگر طرف درست کاندوم را انتخاب کرده باشید ، کاندوم باید به راحتی بر روی آلت تناسلی قرار بگیرد . به یاد داشته باشید که برای پوشاندن کاندوم به آلت تناسلی ، نباید انگشتتان را درون آن قرار دهید و اگر به طور تصادفی کاندوم را وارونه پوشانده بودید ، آن را بیرون انداخته و دوباره شروع کنید زیرا اگر کاندوم با سر آلت تماس برقرار کرده باشد ، ممکن است به ترشحات آلوده شود .

 

 

 کاندوم را بر روی آلت تناسلی قرار دهید

در ارتباط با نحوه استفاده از کاندوم مردانه ، قبل از رابطه جنسی و وقتی کاندوم را روی آلت تناسلی می گذارید مهم است کمی فضا در نوک آن آزاد بگذارید زیرا اگر این کار را نکنید فضای کافی برای مهار انزال وجود نخواهد داشت و می تواند باعث پارگی کاندوم شود .

همچنین لازم است اطمینان حاصل کنید که در نوک کاندوم ، هوایی گیر نیفتاده باشد زیرا این مسئله باعث افزایش احتمال پارگی کاندوم می شود و نباید احساس شود که نوک کاندوم مثل بادکنک شده است .

 

 کاندوم را تا آخر باز کنید

انجام این کار در نحوه استفاده از کاندوم مردانه ، به کاهش احتمال ابتلای بیماری هایی مقاربتی نظیر سیفلیس کمک می کند زیرا این بیماری ها می توانند از طریق پوست نیز منتقل شوند .

 

 هنگام بیرون کشیدن آلت تناسلی ، کاندوم را نگه دارید

برای طرز صحیح استفاده از کاندوم مردانه ، این کار باعث می شود خطر نشت کاندوم کاهش پیدا کند و هرگونه ترشح را کنترل کنید . بنابراین ، قبل از بیرون کشیدن آلت تناسلی از واژن یا مقعد ، کاندوم را از پایه و با دست نگه دارید .

 

 کاندوم را دور بیندازید

کاندوم باید در سطل زباله انداخته شود نه در توالت ، زیرا اگر آن را در تولت بیندازید ممکن است باعث گرفتگی چاه شود . همچنین بهتر است برای جلوگیری از کثیف شدن و آشفتگی ، آن را در یک دستمال بپیچانید .

 

حتما بخوانید: نحوه صحیح رابطه جنسی

 

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

کاندوم زنانه که به آن کاندوم داخلی نیز گفته می شود ، یک ابزار پیشگیری از بارداری است که مانعی برای ورود اسپرم به داخل واژن است و می تواند در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی از افراد محافظت کند . در ادامه با نحوه استفاده از کاندوم زنانه آشنا می شوید .

 

 بسته را با دقت باز کنید

برای طرز صحیح استفاده از کاندوم زنانه و برای باز کردن آن ، به هیچ عنوان از وسایل تیز و همچنین از دندان و ناخن استفاده نکنید چون ممکن است منجر به پارگی کاندوم شود .

 

 استفاده از روان کننده را در نظر بگیرید

برای راحت وارد کردن کاندوم زنانه به واژن می توانید از روان کننده استفاده کنید و در این صورت ، اختلال در رابطه جنسی را به حداقل برسانید .

 

 کاندوم زنانه را وارد واژن کنید

انتهای بسته کاندوم را با انگشت وسط و شست خود فشار داده و آن را مثل پنبه قاعدگی داخل واژن قرار دهید . سپس ، انگشت سبابه خود را درون کاندوم قرار داده و تا جایی که می توانید آن را فشار دهید .

 

 اجازه ندهید کاندوم پیچ بخورد

اطمینان حاصل کنید که انتهای بیرونی کاندوم زنانه در بیرون از واژن قرار گرفته و حدود دو و نیم سانتی متر از لبه های آلت تناسلی زن فاصله داشته باشد . شما می توانید کاندوم زنانه را تا 8 ساعت قبل از رابطه جنسی در داخل واژن خود قرار دهید .

 

حتما بخوانید: پوزیشن های رابطه جنسی

 

 آلت تناسلی را به سمت کاندوم زنانه هدایت کنید

برای اطمینان از طرز صحیح استفاده از کاندوم زنانه ، اطمینان حاصل کنید که آلت تناسلی مرد بین واژن و سطح بیرونی کاندوم زنانه نمی لغزد و حین رابطه جنسی ، مطمئن شوید که انتهای بیرونی کاندوم به داخل واژن فشار نیاورد .

 

 بعد از رابطه جنسی ، کاندوم زنانه را به دقت بردارید

انتهای بیرونی را بچرخانید تا مایع منی در کاندوم زنانه موجود باشد و در واژن نریخته و باعث بارداری نشود . سپس ، کاندوم را به آرامی از مهبل خود بیرون بکشید . همچنین ، کاندوم را حتماً در سطل زباله بیندازید نه در توالت .

 

 جمع بندی

در انتها لازم به ذکر است که نه تنها کاندوم روابط جنسی شما را امن می کند بلکه می تواند آن را بهبود نیز ببخشد زیرا وقتی می دانید که از بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی پیشگیری می کنید آرامش خاطر پیدا می کنید . بنابراین برای اینکه از نگرانی خود بکاهید حتما از نکات ایمنی و روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید .

استفاده از کاندوم ، یکی از روش های پیشگیری از بارداری است که توصیه می شود برای ایمنی بیشتر رابطه جنسی ، استفاده از آن با روش های پیشگیری از بارداری دیگر مثل قرص های هورمون و غیره همراه باشد  تا در این صورت ، زوجین از کاهش احتمال بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی مطمئن شوند .

اگر می خواهید علاوه بر آشنایی بیشتر با کاندوم ، در مورد قرص های پیشگیری از بارداری دیگر نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: قرص ضد بارداری برای جلوگیری از حاملگی

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ استفاده از کاندوم چقدر اثربخشی است ؟

✔️ استفاده از کاندوم در 98 درصد موارد از بارداری و در 100 درصد موارد از ابتلا به HIV جلوگیری می کند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ در استفاده از کاندوم مردانه چه نکاتی مهم است ؟

✔️ اولین نکته مهم توجه به تاریخ انقضای کاندوم و حباب هوای آن است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ آیا می توان از روان کننده برای استفاده از کاندوم زنانه استفاده کرد ؟

✔️ بله ، برای راحت قرار دادن کاندوم زنانه در واژن می توان از روان کننده ها استفاده کرد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : نحوه استفاده از کاندوم