ترس از تاریکی شکایتی بسیار رایج در کودکان خردسال است و لازم است به آن توجه شود . کمک به کودکان برای غلبه بر ترس از تاریکی ، می تواند به آن ها این اطمینان را بدهد که در آینده می توانند با ترس های دیگر روبرو شوند .

برخی از کودکان بدون دلیل خاصی دچار ترس از تاریکی و ترس از شب می شوند و برای برخی از کودکان قبل از شروع این ترس اتفاق خاصی افتاده است مثل شنیدن یک داستان ترسناک ، تماشای فیلمی ترسناک در تلویزیون یا داشتن تجربه ای دشوار در زندگی .

علاوه بر علت شروع ترس از تاریکی ، چند راهکار وجود دارد که می تواند برای والدین در کمک به کودک برای غلبه بر ترس های خود مفید باشد که در ادامه به این راهکارها پرداخته شده است اما قبل از آن لازم است در مورد ترس در کودکان و علت ترس از تاریکی در کودکان بیشتر بدانید .


 

ترس در کودکان

برخی از والدین انتظار دارند کودکان هرگز از چیزی نترسند و این در حالی است که ترس ، بخشی عادی از زندگی همه ما از جمله کودکان است و این احساس معمولاً وقتی شروع می شود که می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید یا با مسئله ای ناشناخته روبرو می شوید .

هر کودکی هر از گاهی ترس های مختلفی را تجربه می کند که دلیل آن کشف دنیای اطراف ، داشتن تجربیات جدید و مقابله با تجربه های جدید است و بنابراین ، اضطراب بخشی اجتناب ناپذیر از رشد است .

معمولاً ترس از تاریکی در کودکان در دو تا سه سالگی آشکار می شود و با توجه به اینکه بچه ها در این سن قدرت تمایز میان خیال و واقعیت را ندارند ، این فرصت برای ناشناخته ها ایجاد می شود تا برای کودکان ترسناک باشند .

 

بیشتر بخوانید: ترس در کودکان ؛ انواع و علت آن

 

 

 

 

 

علت ترس از تاریکی در کودکان

یکی از بدترین علل ترس از تاریکی در کودکان ، تلویزیون است و والدین نمی دانند که تلویزیون چقدر می تواند بر روی کودکان تاثیرگذار باشد . تصاویر و اصوات برای مغز کودک ، بیش از حد تحریک کننده است و گاهی اوقات چیزهایی در تلویزیون نمایش داده می شود که ممکن است برای بزرگسالان ترسناک نباشد اما برای کودکان ترسناک است .

از سوی دیگر ، کتاب ها نیز در علت ترس از تاریکی در کودکان نقش دارند . برای مثال ، از تصاویر هیولا گرفته تا موجودات افسانه ای و جادوگران ، می تواند برای کودکان تفسیرهای ترسناک به همراه داشته باشد و باعث ترس هایی در آن ها شود که توسط بزرگسالان قابل تشخیص نباشد .

از سوی دیگر ، به تغییرات اخیر در زندگی کودک توجه کنید . آیا اخیراً کودک ، یکی از نزدیکانش را از دست داده است ؟ آیا اخیراً به جایی دیگر نقل مکان کرده اید ؟ آیا کودک با مواردی از کودک آزاری مواجه شده است ؟ هر تغییری می تواند باعث احساس ناامنی و ترس در کودکان شود .

همچنین ، گاهی اوقات مشاهده می شود که والدین برای تربیت بچه ها می گویند " اگه این کار رو انجام بدی میگم دزد بیاد تو رو ببره " و این مسئله به شدت باعث ترس در کودکان می شود . توجه به سن کودک نیز در این میان مهم است . برای مثال ، در سن سه سالگی ،کودکان غرق دنیای تخیلی می شوند و نمی توانند به صورت کامل ، خیال و واقعیت را از هم متمایز کنند . به همین دلیل ، در ذهن آن ها هر اتفاقی می تواند رخ دهد .

 

حتما بخوانید: اصول فرزندپروری

 

راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان

مجهز کردن کودکان به روش های سالم مقابله با ترس به آن ها کمک می کند که با چالش های زندگی مواجه شده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند که در ادامه با راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان و درمان ترس از شب در بچه ها آشنا می شوید .

 

 ترس های فرزند خود را معتبر دانسته و آن ها را دست کم نگیرید

یکی از مهم ترین راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان ، اعتبار دادن به ترس او است . خیلی از اوقات ، ما به عنوان والدین ، به فرزندمان می گوییم : " چیزی نیست " ، " ترس نداره که " ، " نترس " و غیره . در حالی که لازم است به فرزندتان نشان دهید که ترس او را درک می کنید و این ترس او طبیعی است .

برای فرزند خود توضیح دهید که تاریکی به این دلیل برای ما ترسناک است که نمی توانیم آنچه در اطرافمان هست را ببینیم و به همین دلیل در این زمان ها ، تخیل باعث فکرهای ترسناک در ذهن ما می شود . می توانید به فرزندتان بگویید : " وقتی تخیلیت داشت گولت می زد ، برق رو روشن کن و می بینی همه چیز روبه راهه " .

 

 کلید برق را در دسترس فرزندتان قرار دهید

به منظور اینکه به فرزندتان کمک کنید احساس قدرت داشته باشد کلید برق را برای او در دسترس قرار دهید . برخی از کودکان به صورتی طبیعی قد کوتاه تری نسبت به همسالان خود دارند و این مسئله می تواند برای آن ها یک چالش باشد .

 

 

 آرام باشید

وقتی با فرزندتان در مورد ترس از تاریکی صحبت می کنید تا جایی که می توانید آرام باشید و به صحبت های او خوب گوش کرده و مهارت گوش کردن را تمرین کنید . همچنین اطمینان حاصل کنید که در ترس او اغراق نمی کنید و باعث تشدید آن نمی شوید . به کودک این احساس را بدهید که جایش امن است تا بتواند ترس خود را برطرف کند .

 

 ترس کودک را زیر سوال نبرید

به فرزند خود اطمینان دهید که ترس از تاریکی طبیعی است اما به دلیل اینکه می دانید آنچه کودک از آن می ترسد وجود ندارد ، از او عصبانی نشوید و نگویید " ترس تو احمقانه است " . اگرچه در تاریکی ، هیولای تاریکی واقعی نیست اما ترس کودک واقعی است .

 

حتما بخوانید: کنترل ترس های کودکان

 

 از فرزندتان حمایت کنید

بچه ها شب ها ممکن است رفتارهایی را نشان بدهند که مخصوص به بچه های کوچکتر از آن ها است برای مثال ممکن است بگویند : " مامانمو می خوام " که در این مواقع لازم است از فرزندتان حمایت کرده و به او بگویید " اشکالی نداره ، من اینجا هستم تا بهت کمک کنم " .

 

 در کنار هم نخوابید

اگرچه ممکن است وقتی فرزندتان هنگام شب کنار شما می آید وسوسه شوید که به او اجازه خواب در کنار خودتان را بدهید اما لازم است در عین حال که به فرزندتان در غلبه بر ترس از تاریکی کمک می کنید ، مرزها را حفظ کنید و هر وقت کودکتان به شما نیاز داشت پیش او رفته و بنشینید تا او بخوابد .

 

 فرزند خود را توانمند کنید

برای درمان ترس از شب بچه ها ، به فرزندتان این قدرت را بدهید که با ترس هایش مقابله کند که در این صورت تقویت اعتماد به نفس کودک نیز اتفاق می افتد . برای مثال از او بپرسید  " می خوای بابا بیاد و بهت سر بزنه ؟ " " می خوای من ساعت 5 بیام بهت سر بزنم ؟ " ، " چطوری احساس بهتری پیدا می کنی ؟ " .

همچنین ، می توانید برای درمان ترس از شب بچه ها ، وسایل آرامش بخش در اختیار کودک بگذارید . این وسیله می تواند یک پتو ، یک عروسک پارچه ای یا یک چراغ خواب باشد که به او کمک کند راحت تر بخوابد .

 

 نکته نهایی

لازم به یادآوری است که برای کاهش ترس از تاریکی در کودکان نباید مشکل بزرگ تر را نادیده بگیرید . به طور کلی استرس ، مانند طلاق والدین ، مرگ حیوان خانگی یا به دنیا آمدن یک نوزاد در خانواده و آماده کردن کودک برای به دنیا آمدن کودک جدید ، می تواند خطر اضطراب را در کودکان افزایش دهد و در نتیجه آن ترس از تاریکی در کودک اتفاق بیفتد .

اگر در زندگی با مشکلات خانوادگی روبرو هستید توصیه می شود به روانشناس مراجعه کنید تا از این طریق به فرزندتان کمک شود احساساتش را در جلسات بروز داده و به این ترتیب احساس امنیت کند و در نتیجه آن ترس از تاریکی او نیز کاهش یابد .

از سوی دیگر ، اگر به دلیل ترس از تاریکی در کودک ، در جدا کردن اتاق خواب او ناموفق بوده اید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و با راه های کمک به کودک در تنها خوابیدن آشنا شوید .

 

در ادامه بخوانید: چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چرا کودکان از تاریکی می ترسند ؟

✔️ این مسئله می تواند هم دلایل رشدی داشته باشد و هم ناشی از تغییرات اخیر در زندگی کودک باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ چه راه هایی برای کمک به کودک در غلبه بر ترس از تاریکی وجود دارد ؟

✔️ والدین می توانند با اعتبار بخشیدن به احساسات کودک ، آرام ماندن و مجهز کردن کودک به ابزار آرامش بخش به او کمک کنند بر ترس از تاریکی خود غلبه کند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ آیا برای کاهش ترس کودک از تاریکی ، کمک گرفتن از روانشناس الزامی است ؟

✔️ در صورتی که راهکارهای مختلف والدین موثر نباشد یا اخیراًٌ اتفاقی تنش زا در زندگی کودک رخ داده باشد توصیه می شود حتماً از روانشناس برای کاهش ترس کودک از تاریکی کمک گرفته شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان