شاد بودن یک هنر است و یکی ازویژگی های جذاب افراد به شمار می آید زیرا سرزندگی باعث جذب افراد به سمت فرد می شود . ما فکر می کنیم بعضی ها ذاتی خوشحال هستند ولی علاوه بر ذاتی بودن ، شاد بودن و سرزندگی چیزی است که خودتان نیز باید برای آن کاری انجام دهید.

درست است که زندگی سخت بوده و فراز و نشیب های خودش را دارد ولی این هنر خود فرد است که شاد باشد و حال خودش را خوب کند . در ادامه این مقاله راه شاد بودن را به شما یاد می دهیم و شما می توانید با تمرین راه های افزایش شادی که ارائه می دهیم زندگی شادتری داشته باشید .


 

شادی چیست

شادی به معنای احساس بهزیستی بلندمدت ، آرامش خاطر و رضایت از زندگی است و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و حتی وقتی کمی از طعم خوشحالی را می چشیم می خواهیم آن را تا ابد داشته باشیم . وقتی مردم به دنبال خوشحالی هستند در واقع به دنبال لذت هستند : غذای عالی ، زمان برای تماشای فیلم ، خودروی جدید ، کاهش وزن ، معروف شدن و غیره .
اگرچه لذت بردن خوب است اما با شادی متفاوت است و اگرچه لذت با شادی همراه است اما آن را به وجود نمی آورد . افرادی که انرژی خود را به سمت لذت های مادی گرایانه و سطحی سوق می دهند در طولانی مدت دچار مشکلات سلامت روان شده و به ضعف هیجانی دچار خواهند شد که در نتیجه آن ، احساس شادی در این افراد کاهش می یابد .
بودا بیان می کند بزرگترین منبع شادی واقعی ، گرامی داشتن دیگران است . وقتی صمیمانه مراقب سعادت و خوشبختی دیگران هستیم قبل ما گشوده و گرم شده و با دیگران پیوند می خورد که در نتیجه آن خودمان نیز احساس بهزیستی واقعی می کنیم ، حتی از نظر جسمی نیز احساس بهتری خواهیم داشت .

 

حتما بخوانید: راز جذاب شدن

 

 

 

 

 

کارهای روزانه برای شاد بودن

مهم ترین کاری که می توانید برای شاد کردن خود انجام دهید برنامه ریزی برای کارهای روزانه در جهت شادتر شدن است . به همین منظور برای خود برنامه ای داشته باشید که در جهت افزایش روحیه خود کارهایی را روزانه انجام دهید و سعی کنید به این برنامه متعهد بمانید که در ادامه با کارهای روزانه برای شاد شدن آشنا می شوید .

 

 با دیگران وقت بگذرانید
با دوستان ، خانواده و کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید . یک ویژگی عمومی بیشتر افراد شاد اجتماعی بودن و کسب رضایت و خشنودی از بودن با دیگران است . علاقه به دیگران را در خود بپرورانید و زمانی را صرف بودن در کنار دوستان و افرادی کنید که دوستشان دارید . سعی کنید تا اطرافیان تان را بشناسید .

 

 به دنبال یافتن راه هایی برای کمک دادن به دیگران باشید
یکی از راه های شاد بودن کمک کردن به دیگران است زیرا کمک کردن به دیگران حس خوبی به شما می دهد و با این کار احساس می کنید که زندگی تان معنادار شده است . همچنین ، به این ترتیب ، کمک کردن به دیگران عزت نفس شما را افزایش می دهد .

کمک کردن یک نفع دوم هم دارد ؛ کمک به دیگری ذهن تان را از مشکلات شخصی دور می سازد یا می تواند کاری کند تا در مقام مقایسه، مشکلات شخصی تان کوچک و ناچیز به نظر برسند . دلایل زیادی برای کمک کردن هست و سازمان های بسیاری هم از انجام کارهای داوطلبانه استقبال می کنند .

 

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس

 

 زمانی را به خودتان اختصاص دهید 
برای شاد بودن برای خودتان وقت بگذارید و فعالیت هایی را انجام دهید که به شما لذت و نشاط می بخشند . منتظر نمانید تا برای انجام فعالیت یا تفریح مورد علاقه تان زمانی پیدا کنید . به جای آن خودتان زمان را بسازید . بسیاری عادت دارند برنامه های درسی ، کاری و دیگر امور خود را در تقویمی بنویسند . برنامه ریزی امور تفریحی را هم در این تقویم بگنجانید .

زمانی را برای خواندن یک کتاب ، تماشای فیلم ، تمرین و ورزش منظم یا هر کار لذت بخش دیگر اختصاص دهید. در مورد آنچه به شما لذت می بخشد بیندیشید و در برنامه شلوغ تان ، برای چنین فعالیت هایی هم زمان بگذارید . اگر به این برنامه به صورت بلندمدت ، متعهد بمانید می تواند نتایج بسیار مفیدی را برای شما به همراه داشته باشد .

 

 

 ورزش کنید
ورزش و تمرین با بهزیستی هیجانی رابطه مثبتی دارد . برای آنکه ورزش به نتایج هیجانی منجر شود لازم نیست تا شدید یا خیلی زیاد باشد . ورزش های گروهی ، حرکات منظم ، دوچرخه سواری ، شنا ، گل کاری و باغبانی یا حتی قدم زدن و پیاده روی می توانند موثر باشند . نوع فعالیت چندان اهمیتی ندارد ، مهم این است که هیکل متناسبی داشته باشید .

 

حتما بخوانید: سبک زندگی سالم در بزرگسالی

 

روش های افزایش شادی در زندگی

اگر می خواهید بدانید چگونه خوشحال زندگی کنیم علاوه بر کارهایی که می توانید به صورت روزانه انجام دهید ، برخی نگرش ها و ویژگی ها می توانند باعث شوند که بتوانید شادی و خوشحالی را به زندگی خود بازگردانید که در ادامه با روش های افزایش شادی در زندگی آشنا می شوید . سعی کنید این روش ها را به یک برنامه کلی در زندگی خود تبدیل کرده و هر از گاهی آن ها را انجام دهید .

 

 در پی چالش طلبی و معنایابی در کار باشید
اگر خشنود شدن از روابط اجتماعی در اولویت نخست قرار بگیرد ، اولویت دوم حتما انسجام دادن کاری است که از آن لذت می برید . افراد شاد از کارشان لذت می برند و آن را جدی تر و سخت تر انجام می دهند و به افزایش رضایت شغلی خود اهمیت می دهند .

چنانچه پی بردید که کارتان (یا رشته تحصیلی تان) چندان پاداش دهنده نیست ، پس به کاری یا چیزی بپردازید که آن را ارزشمندتر می دانید . معمولا کاری چالش آور که در سطح مهارت های تان باشد ، بیشترین رضایت را به همراه دارد .

 

 خوشبین باشید
شاد بودن هنر است . برای شاد بودن چهره ای خندان به خود بگیرید ، لحن شادی به صدایتان بدهید ، منتظر پایان شب سیه باشید . مطمئنا جدی بودن خیلی خوب است ولی شاد عمل کردن و تلاش برای دیدن جنبه های روشن امور هم می تواند برای احساس شادی کردن کفایت کند. سعی کنید از تفکر منفی بپرهیزید . جملات بدبینانه نگویید ، حتی به خودتان . خود را متقاعد کنید که نیمه ای از لیوان واقعا پر است . 
البته صرف خوشبختی خواستن ، خوشبختی به بار نمی آورد . مردم برای شاد بودن باید خوش بینی را تمرین کنند و بر وقایع ناگوار زندگی ، شکست ها و فقدان هایی که برای هر کسی روی می دهند غلبه کنند . تصور براین است که راهبردهای مورد اشاره در بالا می توانند مانند یک برنامه شخصی به شما کمک کنند تا شادتر از قبل باشید و یاد بگیرید چگونه خوشحال زندگی کنیم .

 

کلام آخر

در نهایت ، به یاد داشته باشید سازماندهی زندگی به فرد اجازه می دهد تا کارهای بیشتری را انجام دهد . اما گاهی مفرح ترین لحظه های زندگی برنامه ریزی نشده اند . برای شاد بودن ، در تلاش برای انجام دادن کارهای مختلف باز و پذیرا باشید . سعی کنید جاهایی بروید که قبلا نرفته اید ، تلاش کنید فعالیتی تکراری و روزمره کمی متفاوت تر از قبل انجام دهید یا سعی کنید کاری را ناگهانی انجام دهید ، منعطف باشید نه خشک انعطاف ناپذیر و از این که زندگی یکنواختی داشته باشید پرهیز کنید .

از سوی دیگر ، انجام کارهای هنری به شما کمک می کند که احساسات منفی خود را بیرون ریخته و در نتیجه انجام کارهای خلاقانه ، احساس رضایت و شادی کنید . این کار یکی دیگر از روش های افزایش خوشحالی در زندگی است که می توانید از آن استفاده کنید . اگر می خواهید در مورد روش های پرورش خلاقیت اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: پرورش خلاقیت در بزرگسالان

 

منبع : روانشناسی شخصیت ؛ رندی جی لارسن ، دیوید ام باس ؛ ترجمه دکتر فرهاد جمهوری و همکاران 

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ برای شاد بودن لازم است روزانه چه کارهایی انجام دهیم ؟

✔️ ورزش کردن روزانه و وقت گذاشتن برای خود می تواند به افزایش شادی در زندگی کمک کند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ چه نگرش هایی برای شاد بودن در زندگی ضروری است ؟

✔️ در صورتی که افراد خوش بین بوده و در کار و زندگی خود به دنبال معنا و هدف باشند می توانند خوشحالی خود را افزایش دهند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ شادی به چه معناست ؟

✔️ شادی با لذت تفاوت داشته و به معنی بهزیستی بلندمدت ، آرامش خاطر و رضایت از زندگی است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : راه های شاد بودن