هیوا تخصصی ترین سایت مشاوره خانواده کشور

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

بهداشت خواب راهی برای پیشگیری از مشکلات خواب

همه ما انسان ها حدود یک سوم از عمرمان را می خوابیم معنایش این است که اکثر ما هر سال تقریبا 3000 ساعت را در خواب می گذرانیم و برای بسیاری از ما خواب منبع انرژی روانی و فیزیکی است ولی با ابن وجود افراد زیادی هستند که خواب خوبی ندارند و به نوعی از مشکلات خواب رنج می برند .

برخی از افراد دچار بی خوابی ، برخی دچار پرخوابی و برخی دچار وقفه تنفس در خواب هستند که خواب این افراد را به شدت مغشوش می کند . این اختلالات و ناهنجاری های خواب را می توان با رعایت بهداشت خواب از بین برد که در ادامه مقاله به بهداشت خواب راهی برای پیشگیری از مشکلات خواب می پردازیم .


 

بهداشت خواب چیست

بهداشت خواب به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی روزمره اشاره دارد که با آن می توان بسیاری از مشکلات خواب را برطرف کرد . این تغییرات آسان هستند و می توانند تغییرات زیادی در خواب فرد ایجاد کنند . بهداشت خواب برای افراد سالم و برای کسانی که بدون آسیب عضوی دچار مشکلات خواب هستند مفید است و هم چنین به کسانی که مشکلات شدید خواب مثل پرخوابی دارند نیز می تواند کمک کند .

درست است که رعایت نکردن بهداشت خواب علت اصلی مشکلات خواب نیست ولی رعایت نکردن آن باعث افزایش شدت اختلال خواب می شود . بهداشت خواب انواع روش ها و عادت های مختلفی است که برای داشتن کیفیت خواب خوب در شب و هوشیاری کامل در روز لازم است .

به دست آوردن خواب سالم هم از نظر سلامت جسمی و هم از نظر روحی اهمیت دارد و همچنین می تواند بهره وری و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشد . همه افراد ، از کودکان گرفته تا بزرگترها ، می توانند از تمرینات خوب خواب استفاده کرده و بهداشت خواب خود را ارتقا دهند .

 

حتما بخوانید: انواع اختلالات خواب و بیداری

 

 

 

 

 

کارهایی که باید برای پیشگیری از مشکلات خواب انجام دهید

یکی از مهمترین روش های بهداشت خواب ، گذراندن مقدار مناسب از زمان خواب در رختخواب است ، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد . نیازهای خواب در سنین مختلف متفاوت است و به خصوص تحت تأثیر شیوه زندگی و سلامتی است. با این وجود ، توصیه هایی وجود دارد که می تواند به شما در پیشگیری از مشکلات خواب کمک کند که در ادامه با کارهایی که باید برای پیشگیری از مشکلات خواب انجام دهید آشنا می شوید .

 

 برای خواب و بیداری تان وقت منظمی داشته باشید

یک روال مشخصی برای وقت خوابتان داشته باشید و آن را تغییر ندهید . چرخه خواب و بیداری به وسیله ساعت درونی بدن تنظیم می شود ، صبح ها به طور منظم در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و شب ها نیز در یک وقت معین بخوابید .

با گذشت زمان ساعت درونی بدنتان با طراحی یک چرخه خواب و بیداری مطلوب باعث می شود که در شب شروع خواب راحتی داشته و صبح ها نیز به راحتی درآن ساعت مشخص از خواب بیدار شوید . به همین علت است که داشتن یک برنامه زمانی منظم برای خوابیدن در شب و بیدار شدن در صبح دارای اهمیت زیادی است .

 

 موقع خواب آلودگی به رختخواب بروید

اگرقبل از رفتن به رختخواب به اندازه کافی خوابتان نمی آید ، خود را با کاردیگری سرگرم کنید تا خوابتان بگیرد . برای مثال ، روزنامه یا مجله بخوانید یا خود را با موسیقی یا تلویزیون سرگرم کنید . بهتراست فعالیتی که انتخاب می کنید به شما آرامش بدهد ، در این مواقع خود را گرفتار اضطراب بی خوابی نکنید .

 

 سرو صدا و نور اتاق خواب را کم کنید

از اتاق خواب فقط برای خوابیدن و رابطه جنسی استفاده کنید و همه وسایل اضافی دیگر مانند لپتاپ ، تلویزیون و ... را از اتاق خواب خارج کنید . از غذا خوردن ، تلفن زدن و کارهایی از این قبیل در اتاق خواب جلوگیری کنید . در صورتی که از اتاق خواب خود فقط برای خوابیدن استفاده کنید ذهن شما شرطی شده و در اتاق خواب به صورت خودکار ، خواب آلوده می شوید .

 

 به طور منظم ورزش کنید 

یکی از موارد رعایت بهداشت خواب ، داشتن یک برنامه منظم ورزشی در طول هفته است . ورزش کردن به صورت منظم باعث راحت تر به خواب رفتن و عمیق تر شدن خواب می شود . البته ورزش قبل از خواب مشکلاتی را برای خواب شما ایجاد می کند . ورزش کردن دمای بدن را بالا می برد ولی برای بهتر به خواب رفتن باید دمای بدن پایین باشد بنابراین برنامه ورزشی تان را طوری تنظیم کنید که حداقل سه ساعت قبل خواب ورزش کرده باشد .

 

حتما بخوانید: روش های سبک زندگی سالم در بزرگسالی

 

برای بهداشت خواب ، چه کارهایی را نباید انجام دهید

برخی از کارها در کوتاه مدت و بلند مدت منجر به مشکلات خواب در افراد می شوند که اگر بتوان آن ها را محدود کرده یا کنار گذاشت ، می توان به سطحی از بهداشت خواب رسید که در ادامه در این مورد اطلاعات کسب خواهید کرد که برای بهداشت خواب ، چه کارهایی را نباید انجام دهید .

 

 مصرف کافئین در نزدیک زمان خواب

از مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دارد 6 ساعت قبل از خوابتان پرهیز کنید . کافئین یک ماده محرک بوده و دارای اثر هوشیار کنندگی است . مصرف موادی مانند قهوه ، نوشابه ، چای و شکلات نزدیک زمان خواب می تواند خوابیدن شما را مختل کند . بنابراین بهتر است 6 تا 8 ساعت قبل از خواب این مواد را مصرف نکنید .

 

 

 مصرف الکل و سیگار 

نیکوتین نیز یک ماده محرک به حساب می آید و هرعاملی که باعث ورود این ماده محرک به بدن شـود از قبیل کشیدن سـیگار ، تنباکو و ... می تواند عوارضی مانند شروع خواب سخت و دشوار در شب ، بیدار شدن به سختی در صبح و ایجاد کابوس های شبانه در خواب را در پی داشته باشد .

برخی فکر می کنند الکل می تواند باعث خواب آرام شود ولی اینطور نیست مصرف الکی شاید باعث به خواب رفتن سریع شود ولی به دلیل عوارضی مانند تحریک بازگشتی مغز ، قطعه قطعه کردن خواب و بیدار شدن برای دفع ادرار می تواند کیفیت خواب را پایین بیاورد و باعث بی خوابی شود . 

 

حتما بخوانید: روش های ترک سیگار

 

 فعالیت شدید بدنی یا ورزش قبل از خواب

یکی دیگر از راه های پیشگیری از اختلال خواب آرامش داشتن قبل از خواب است نه برعکس . کارهایی مانند ورزش کردن ، بحث های خانوادگی و بازی های رایانه ای یا هر کاری که باعث افزایش هیجان قبل از خواب می شود را نباید انجام دهید . در این صورت برای مثال با ورزش مغز شما وارد حالت خواب آلودگی نشده و دچار بی خوابی می شوید .

 

نتیجه گیری

اگر به صورت مکرر ، مشکلات خواب را تجربه می کنید و در طول روز ، خواب آلوده هستید این مسئله نشان می دهد که بهداشت خواب شما ضعیف بوده و لازم است آن را تقویت کنید . علاوه بر این ، اگر خیلی طول می کشد تا خوابتان ببرد باید روتین خواب خود را ارزیابی کرده و در عادات خواب خود تجدید نظر کنید . فقط چند تغییر ساده می تواند به شدت در افزایش کیفیت خواب شما موثر باشد .

از سوی دیگر ، برخی افراد برای حل مشکلات خوابیدن خود ، اقدام به مصرف داروهای آرامبخش یا خواب آور می کنند که اگرچه در برخی مواقع مصرف این داروها ضروری است اما آشنایی با آن ها با افراد کمک می کند که به این کار اعتیاد پیدا نکنند . اگر می خواهید در مورد اعتیاد به داروهای آرام بخش و خواب آور اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: اعتیاد به داروهای آرام بخش ، خواب آور یا ضد اعتیاد

 

منبع : آسیب شناسی روانی ؛ دیوید اچ بارلو ، وی مارک دیورند ، ترجمه مهرداد فیروزبخت

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ بهداشت خواب به چه معناست ؟

✔️ بهداشت خواب انواع روش ها و عادت های مختلفی است که برای داشتن کیفیت خواب خوب در شب و هوشیاری کامل در روز لازم است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ انجام دادن چه کارهایی برای پیشگیری از مشکلات خواب ضروری است ؟

✔️ لازم است افراد از اتاق خواب خود تنها برای خوابیدن استفاده کرده و به طور منظم ورزش کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ برای رعایت بهداشت خواب ، چه کارهایی را نباید انجام دهیم ؟

✔️ بهتر است قبل از خواب ، از مصرف کافئین خودداری کرده و رزش شدید انجام ندهید که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : بهداشت خواب راهی برای پیشگیری از مشکلات خواب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

تنهایی و پیامد های آن

تنهایی احساسی است که همه انسان ها در همه جای دنیا آن را تجربه می کنند و این احساس برای هر فرد پیچیده و منحصر به فرد است . از آنجا که هیچ علت مشترکی برای این احساس وجود ندارد ، پیشگیری و درمان این حالت بالقوه آسیب رسان ذهنی نیز می تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد .

یک کودک تنها که در مدرسه تلاش می کند با دیگران دوست شود ، نیازهای متفاوتی نسبت به یک بزرگسال تنها دارد که همسرش اخیراً درگذشته است . به همین دلیل برای درک تنهایی ، مهم است که دقیقاً منظور خود را از اصطلاح تنهایی و همچنین دلایل مختلف ، اثرات ، علائم و درمان های احتمالی تنهایی بررسی کنیم .


 

تنهایی چیست

تنهایی با تنها بودن تفاوت دارد ؛ تنهایی حالتی است که در آن احساس تنهایی می کنیم و به طرز دردناکی از دیگران جدا شده و منزوی شده ایم . ولی تنها بودن یک واقعیت مادی است مثلا کسی که دوستان زیادی دارد بخواهد مدتی تنها باشد تا بتواند مطالعه کند یا کار کند و ... .

افرادی که تنها هستند بیشتر از دیگران ، وقت بیشتری را با خودشان صرف می کند ، احتمالا تنها شام می خورند و تعطیلات آخر هفته را تنها می گذرانند . همچنین آن ها بیشتر از خود عیب جویی کرده و کمتر احتمال دارد با کسی قرار و مدار بگذارند .

افراد تنها ممکن است بگویند که زیاد هم آدم های تنهایی نیستند و دوستان متعددی دارند اما بعد از بررسی های بیشتر مشخص می شود که روابط دوستی آن ها بیشتر سطحی هستند و بعید است که آن ها اسرار خود را با این افراد در میان بگذارند . تنهایی در دوره نوجوانی به اوج خود می رسد ، زمانی که اغلب افراد دوستی با همسالان را با والدین خود جایگزین می کنند .

از سوی دیگر ، تنهایی مشکل عمده بزرگسالان نیز هست به خصوص زمانی که فرزندان ازدواج کرده یا مهاجرت کرده اند و پدر و مادر نیز فوت شده اند . احساس تنهایی با افسردگی ، اعتماد به نفس پایین ، درون گرایی ، نا خشنودی و بی ثباتی هیجانی ارتباط دارد . 

 

حتما بخوانید: ترس از تنها ماندن و رها شدن

 

 

 

 

 

علل تنهایی

عوامل متعددی باعث به وجود آمدن حس تنهایی در افراد می شوند مانند از دست دادن همسر ، دچار شدن به ناتوانی جسمانی ، از دست دادن شبکه های اجتماعی به خاطر تغییر شغل یا تغییر محل سکونت و کمرویی . در مجموع علل تنهایی شامل موارد زیر می باشد :

  • نداشتن مهارت های اجتماعی 
  • بی علاقگی به دیگران
  • فقدان مهارت همدلی
  • عیب جویی زیاد از خود در ارتباط با تعامل های اجتماعی و انتظار شکست هنگام تعامل با دیگران 
  • ترس از طرد شدن 
  • ناتوانی در افشا کردن اطلاعاتی درباره خودشان برای دوستان 
  • بدبینی به انسان ها 
  • توقع داشتن خیلی زیاد 
  • منبع کنترل بیرونی و اعتقاد داشتن به اینکه سرنوشت آنها از کنترلشان خارج است

​تنهایی می تواند ناشی از عوامل درونی مثل عزت نفس پایین نیز باشد . افرادی که به خودشان اطمینان ندارند اغلب احساس می کنند که لیاقت توجه دیگران را ندارند که این مسئله باعث می شود آن ها دچار انزوا و تنهایی مزمن شوند . علاوه بر این ، تنهایی می تواند نشانه ای از اختلال روانشناختی مثل افسردگی باشد .

 

حتما بخوانید: بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

 

پیامدهای تنهایی

تنهایی می تواند تاثیرات منفی متعددی بر روی افراد داشته باشد که برخی از اثرات تنهایی عبارت اند از : سوء مصرف الکل و مواد مخدر ، تغییر عملکرد مغزی ، پیشرفت بیماری آلزایمر ، رفتار ضد اجتماعی ، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی ، ضعف حافظه و یادگیری ، افسردگی و خودکشی ، افزایش سطح استرس و مهارت تصمیم گیری ضعیف .

از سوی دیگر ، بزرگسالانی که احساس تنهایی می کنند کمتر ورزش می کنند ، غذای آن ها پرچرب تر بوده ، خواب مختل دارند و در طول روز ، خستگی بیشتری را گزارش می کنند  . پیامدهای تنهایی همچنین می تواند شامل اختلال در تنظیم فرآیندهای سلولی در  بدن شده و فرد را مستعد پیری زودرس می کند .

 

 

 

راه غلبه بر تنهایی

برای غلبه بر تنهایی روش های رفتاری می توانند به افراد کمک کنند تا شیوه های آغاز گفت و گو کردن ، صحبت کردن پشت تلفن ، تحسین کردن و مورد تحسین قرار گرفتن و ... را یاد بگیرند . روش های زیر می تواند به دوست یابی و بیرون آمدن از تنهایی کمک کند :

 

 تماس های اجتماعی مکرر برقرار کنید . برای مثال برای غلبه بر تنهایی و برای برقراری ارتباط با دیگران و دوستیابی ، به انجمن های مخصوص فعالیت های دانشجویی ملحق شوید . به کلاس های گروهی روانشناسی رفته یا به باشگاه بروید . 

 

 با کمرویی خود مبارزه کرده و راه هایی برای کاهش خجالتی بودن خود پیدا کنید . برای مثال افراد خجالتی لازم است سعی کنند به تدریج با دیگران ارتباط اجتماعی برقرار کرده و با ترس از جمع روبرو شوند . همچنین سعی کنند برای خود ارزش قائل شده و ویژگی های مثبت خود را ببینند .

 

 شنونده خوبی باشید . برای غلبه بر تنهایی ، از دیگران بپرسید چه کار می کنند و در مورد کلاس ها یا وقایع روزمره چه نظری دارند ؟ بعد برای تقویت مهارت گوش کردن خود ، به پاسخ دیگران گوش کنید ، عقاید مختلف را پذیرفته و تماس چشمی برقرار کنید و این را به یاد داشته باشید که هیچ دونفری مثل هم نیستند .

 

حتما بخوانید: مهارت گوش کردن فعال

 

 جسور باشید . بری اینکه تنها نباشید عقاید خود را ابراز کرده و به افرادی که به نظر می رسد جالب هستند لبخند بزنید . در جاهای شلوغ مانند کافه ها کنار دیگران بنشینید نه در یک گوشه خلوت تا به این ترتیب درهایی برای برقراری ارتباط با دیگران برای شما باز شود و بتوانید دوستانی برای خود داشته باشید .

 

 اجازه دهید دیگران شما را بشناسند . سعی کنید عقاید خود را در میان بگذارید و درباره تمایلات خود صحبت کنید . این امر به آسیب پذیری افراد اشاره دارد . وقتی آسیب پذیر باشید و بتوانید در مورد احساسات و تجربیات خود صحبت کنید می توانید صمیمیت بیشتری با دیگران ایجاد کنید .

 

 به خودتان بگویید ارزش دوستی را دارید . برای افزایش عزت نفس خود لازم است بدانید ، هیچ یک از ما کامل نیستیم . هر یک از ما صفات و بینش های منحصر به فردی داریم که وقتی این نکته را بپذیرید بهتر می توانید تفاوت ها را پذیرفته و از طرف دیگر ویژگی ها و صفات خود را بپذیرید و در نتیجه خود را ارزشمند می دانید .

 

نتیجه گیری

در نهایت ، لازم است بدانید همه افراد هر از گاهی در زندگی احساس تنهایی را تجربه می کنند اما این مسئله زمانی مشکل ساز می شود که این احساس تنهایی مزمن شده و فرد قادر به مواجهه با آن نباشد و این مسئله منجر به افسردگی و افکار خودکشی در فرد شود . در این صورت لازم است افراد راه های مقابله با احساس تنهایی را یاد گرفته و از آسیب بیشتر آن جلوگیری کنند .

همچنین ، کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد زیرا روانشناس به فرد نشان می دهد که ریشه این احساس تنهایی چیست و چرا فرد نمی تواند با آن روبرو شود . در این صورت ، شخصی که احساس تنهایی می کند احساسات زیربنایی برای این تنهایی خود را شناخته و کم کم می تواند راه های سالمی برای مقابله با آن پیدا کند .

از سوی دیگر ، همان طور که مطالعه کردید یکی از دلایل تنهایی ، عدم اعتماد به نفس است که برای آشنایی با راه های افزایش آن می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و به این ترتیب به کاهش احساس تنهایی خود کمک کنید .

 

در ادامه بخوانید: راه های بالا بردن اعتماد به نفس

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چرا برخی افراد احساس تنهایی می کنند ؟

✔️ این مسئله ممکن است در نتیجه فقدان مهارت های اجتماعی ، بدبینی و عزت نفس پایین در افراد ایجاد شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ تنهایی چه پیامدهایی برای افراد دارد ؟

✔️ احساس تنهایی در افراد علاوه بر اینکه پیامدهای جسمی متعددی برای آن ها دارد منجر به افسردگی و افکار خودکشی می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ چه راه هایی برای مقابله با تنهایی وجود دارد ؟

✔️ لازم است فرد سعی کند با دیگران ارتباط برقرار کرده و علاوه بر کاهش کمرویی خود ، بتواند جرئت مند باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تنهایی و پیامد های آن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

شاخه های مهم روانشناسی

روانشناسان چگونه درمورد ذهن و رفتار انسان فکر کرده و آن را مطالعه می کنند ؟ روانشناسی موضوع بسیار بزرگی است و انتقال عمق و وسعی یک موضوع می تواند به شدت دشوار باشد . در نتیجه ، این رشته به تعدادی از شاخه های منحصر به فرد و متمایز تقسیم شده تا از طریق هر کدام از دیدگاهی متفاوت به ذهن و رفتار انسان پرداخته شود .

هر شاخه و گرایش روانشناسی از دیدگاه متفاوتی به سوالات و مشکلات نگاه می کند و در حالی که هرکدام از آن ها تمرکز خود را بر روی مشکلات یا نگرانی های روانشناختی دارند ، همه زمینه ها یک هدف مشترک دارند که آن هم مطالعه و توضیح ذهن و رفتار انسان است . در ادامه با شاخه ها و گرایش های مهم روانشناسی آشنا می شوید .


 

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی شاخه ای از روانشناسی است که به ارزیابی و معالجه بیماری روانی ، رفتار نابهنجار  و اختلالات روانشناختی می پردازد . روانشناسی بالینی ، به منظور شناخت ، پیش گیری و درمان مشکلات مربوط به سازگاری  ، ناتوانی وناراحتی ، دانش ، نظریه و عمل را به هم پیوند داده است و باعث ارتقاء سازگاری ، اصلاح و رشد شخصی می شود .

یک روانشناس بالینی ابعاد فکری ، عاطفی ، زیستی ، روانشناختی ، اجتماعی و رفتاری عملکرد انسان در طول زندگی یک فرد و بر اساس فرهنگ های مختلف و سطح اقتصادی و اجتماعی تمرکز دارد . همچنین ، روان شناسی بالینی می تواند به ما در درک ، پیشگیری و درمان اختلالات روانشناختی ناشی از اضطراب یا بدکارکردی کمک کرده و بهزیستی و پیشرفت فردی ما را ارتقا دهد .

روانشناسان بالینی اغلب در کلینیک های خصوصی کار می کنند اما آن ها ممکن است در مراکز اجتماعی و دانشگاه ها نیز مشغول به کار باشند . برخی دیگر از روانشناس های بالینی در مراکز بیمارستانی یا کلینیک های بهداشت روان و به عنوان بخشی از یک تیم مشارکتی مشغول به کار هستند که ممکن است در این تیم ، پزشکان ، روانپزشکان و سایر متخصصین نیز حضور داشته باشند .

 

روانشناسی شناختی

روانشناسی شناختی فرآیندهای ذهنی درونی ، مانند حل مسئله ، حافظه ، یادگیری و زبان را بررسی می کند و این شاخه روانشناسی نحوه تفکر ، ادراک ، تعامل ، به یاد آوردن و یادگیری را ارزیابی می کند . همچنین ، روانشناسان شناختی چگونگی کسب اطلاعات ، پردازش و ذخیره اطلاعات را نیز بررسی می کنند .

کاربردهای عملی این شاخه روانشناسی ، شامل چگونگی بهبود حافظه ، افزایش دقت در تصمیم گیری یا نحوه تنظیم برنامه های آموزشی برای تقویت یادگیری است . روانشناسان شناختی غالباً از یک مدل پردازش اطلاعات برای توصیف نحوه عملکرد ذهن استفاده می کنند و نشان می دهند که مغز ، اطلاعات را مانند یک کامپیوتر ذخیره و پردازش می کند .

 

روانشناسی رشد

هدف این شاخه روان شناسی ، مطالعه علمی تحولات روانشناختی منظم است که فرد در طول زندگی با عنوان رشد تجربه می کند و این شاخه روانشناسی نه تنها روی نوزادان و کودکان خردسال بلکه بر روی نوجوانان ، بزرگسالان و افراد مسن نیز متمرکز است . برخی ازعناصر این شاخه عبارت اند از : مهارت های حرکتی ، حل مسئله ، درک اخلاقی ، دستیابی به زبان ، احساسات ، شخصیت ، خودپنداره و شکل گیری هویت .

از سوی دیگر ، روانشناسی رشد ساختارهای روانی ذاتی را در برابر یادگیری از طریق تجربه و همچنین چگونگی تعامل ویژگی های شخصیتی فرد با عوامل محیطی و نحوه تاثیر آن بر روی رشد انسان را بررسی می کند . از سوی دیگر ، روانشناسی رشد با موضوعاتی مثل زبانشناسی نیز همپوشانی دارد .

 

حتما بخوانید: مراحل رشد اخلاق

 

 

 

 

 

روانشناسی جنایی

روانشناسی جنایی ، یک حوزه تخصصی است که به موضوعات مربوط به روانشناسی و قانون می پردازد و کسانی که در این گرایش روانشناسی فعالیت می کنند اصول روانشناختی را در موضوعات حقوقی به کار می گیرند که ممکن است شامل مطالعه رفتار و برخوردهای مجرمانه یا کار مستقیم در سیستم دادگاه باشد .

روانشناسان جنایی ، وظایف متنوعی را انجام می دهند از جمله ارائه شهادت در پرونده های دادگاه ، ارزیابی کودکان در موارد مشکوک کودک آزاری ، آماده سازی کودکان برای شهادت و ارزیابی صلاحیت ذهنی مظنونین جنایی . در بسیاری موارد ، افرادی که در روانشناسی جنایی کار می کنند لزوماً روانشناسان جنایی نیستند . این افراد ممکن است روانشناسان بالینی ، روانشناسان مدارس ، متخصصین مغز و اعصاب یا مشاورانی باشند که برای ارائه شهادت ، تجزیه و تحلیل یا توصیه هایی در پرونده های حقوقی یا کیفری ، از تخصص روان شناسی خود استفاده می کنند .

 

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت به صورت تخصصی بر نحوه تاثیر عوامل زیستی ، روانشناختی و رفتاری بر روی سلامت و بیماری متمرکز است و حوزه روانشناسی سلامت بر ارتقاء سلامت و همچنین پیشگیری و درمان بیماری ها متمرکز است . روانشناسان بهداشت علاقمند به ارتقاء سلامت در حوزه های مختلف هستند.

روانشناسان سلامت ، نه تنها رفتارهای سالم را ترویج می کنند بلکه در زمینه پیشگیری و معالجه بیماری ها نیز فعالیت می کنند و آن ها غالباً با موضوعات مرتبط با سلامتی مثل کنترل وزن ، ترک سیگار ، مدیریت استرس و تغذیه سالم سر و کار دارند . آن ها همچنین ممکن است در مورد چگونگی کنار آمدن مردم با بیماری ها و کمک به بیماران برای پیدا کردن راهکارهای جدید و مؤثرتر مقابله ای تحقیق کنند .

 

حتما بخوانید: روش های سبک زندگی سالم در بزرگسالی

 

روانشناسی صنعتی سازمانی

روانشناسی صنعتی سازمانی شاخه ای از روان شناسی است که از اصول روانشناختی را برای تحقیق درمورد موضوعات شغلی مانند بهره وری و رفتار در کار استفاده می کند . این شاخه روانشناسی ، برای بهبود بهره وری و کارآیی در محل کار و در عین حال به حداکثر رساندن رفاه کارمندان و افزایش رضایت شغلی کارمندان فعالیت می کند .

برخی روانشناسان صنعتی سازمانی در زمینه هایی از جمله عوامل انسانی ، ارگونومی ( Ergonomics ) و تعامل انسان و رایانه فعالیت می کنند . روانشناسانی که در زمینه عوامل انسانی کار می کنند بر بهبود چگونگی تعامل افراد با محصولات و ماشین آلات در داخل و خارج از محل کار تمرکز دارند . آن ها ممکن است به طراحی محصولاتی که برای به حداقل رساندن آسیب یا ایجاد مکان های کاری که باعث افزایش دقت و ایمنی بیشتر می شوند کمک کنند .

 

 

 

روانشناسی شخصیت

روان شناسی شخصیت شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه الگوهای تفکر ، احساسات و رفتارهایی که منحصر به هر فرد است می پردازد که نظریه های کلاسیک شخصیت شامل نظریه روانکاوی شخصیت فروید و نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون است. روانشناسان شخصیت ممکن است مطالعه کنند که چگونه عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، اصول فرزندپروری و تجربیات اجتماعی بر نحوه رشد و تغییر شخصیت تأثیر می گذارند .

محققان در زمینه روانشناسی شخصیت ، علاقه مند به درک بسیاری از نیروهای مؤثر در چگونگی رشد و بروز شخصیت هستند . همچنین ، آن ها علاقه مندند که درباره تغییر شخصیت در طول زندگی اطلاعات بیشتری کسب کنند . حوزه های روانشناسی شخصیت شامل ساختن تصویری منسجم از فرد و فرایندهای عمده روانشناختی او ، بررسی تفاوت های روانشناختی فردی و بررسی ماهیت انسان و شباهت های روانی میان افراد است .

 

روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی به دنبال توضیح و درک رفتارهای اجتماعی است و به مباحث متنوعی از جمله رفتار گروهی ، تعاملات اجتماعی ، رهبری ، ارتباطات غیر کلامی و تأثیرات اجتماعی در تصمیم گیری می پردازد . این گرایش روانشناسی بر بررسی مباحثی از قبیل رفتار گروهی ، ادراک اجتماعی ، رفتار غیر کلامی و زبان بدن ، انطباق ، پرخاشگری و پیش داوری متمرکز است .

تاثیرات اجتماعی بر رفتار موضوعی مهم در روانشناسی اجتماعی است اما روانشناسان اجتماعی بر نحوه درک و تعامل افراد با دیگران نیز متمرکز هستند . این شاخه  روانشناسی علاقه مند است بداند که چگونه رفتارها و احساسات افراد تحت تأثیر افراد دیگر قرار می گیرد.

 

حتما بخوانید: تشخیص زبان بدن

 

روانشناسی مدرسه

روانشناسی مدرسه شاخه ای از روانشناسی است که شامل کار در مدارس برای کمک به بچه ها برای مقابله با موضوعات درسی ، عاطفی و اجتماعی است . روانشناسان مدرسه همچنین با معلمان ، دانش آموزان و والدین همکاری می کنند تا به ایجاد یک محیط یادگیری سالم و کاهش ترس از مدرسه کودکان کمک کنند .

بیشتر روانشناسان مدارس در مدارس ابتدایی و متوسطه فعالیت می کنند اما برخی از آن ها نیز در کلینیک های خصوصی ، بیمارستان ها ، ادارات دولتی و دانشگاه ها مشغول به کار هستند . همچنین برخی از آن ها به صورت خصوصی مشاوره می دهند که اکثر آن ها دکترای روانشناسی مدرسه دارند .

 

عصب روانشناسی

عصب روانشناسی به ساختار و عملکرد مغز در رابطه با رفتارها و فرآیندهای روانشناختی می پردازد و اگر یک بیماری شامل ضایعاتی در مغز باشد یک عصب روانشناس یا نوروسایکولوژیست ( neuropsychologist ) ، فعالیت الکتریکی مغز او را ارزیابی و ثبت می کند .

ارزیابی عصب روانشناسی به این منظور به کار می رود که آیا فرد به دنبال آسیب مغزی مشکوک یا شناسایی شده مانند سکته مغزی ، دچار مشکلات رفتاری می شود یا خیر . این نتایج می تواند یک پزشک را قادر سازد تا درمانی را ارائه دهد که ممکن است به فرد در دستیابی به پیشرفت های احتمالی در آسیب شناختی که اتفاق افتاده است کمک کند .

 

 جمع بندی

روان شناسی همیشه در حال تحول است و زمینه ها و شاخه های جدیدی در آن همچنان پدیدار می شوند . یادآوری این نکته حائز اهمیت است که هیچ شاخه ای از روانشناسی مهم تر یا بهتر از سایرین نیست و همه شاخه های مهم روانشناسی به درک ما از عوامل روانشناختی تاثیرگذار بر چگونه بودن ، چگونه رفتار کردن و نحوه فکر کردن ما کمک می کنند .

با انجام تحقیق و توسعه برنامه های جدید برای دانش روانشناسی ، متخصصانی که در هر شاخه روانشناسی کار می کنند ، می توانند به افراد کمک کنند تا خود را بهتر درک کرده ، با مشکلات پیش روی خود روبرو شده و زندگی بهتری داشته باشند . از سوی دیگر ، یکی از نظریه های مهم در روانشناسی ، رفتاردرمانی دیالکتیک است که اگر می خواهید با این نظریه بیشتر آشنا شوید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: رفتار درمانی دیالکتیک

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شاخه های مهم روانشناسی چه نام دارند ؟

✔️ برخی از گرایش های روانشناسی عبارت اند از روانشناسی بالینی ، روانشناسی رشد و روانشناسی شخصیت که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ روانشناسی شخصیت به چه معناست ؟

✔️ روانشناسی شخصیت شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه الگوهای تفکر ، احساسات و رفتارهایی که منحصر به هر فرد است می پردازد  که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ هدف روانشناسی سلامت چیست ؟

✔️ روانشناسی سلامت بر ارتقاء سلامت و همچنین پیشگیری و درمان بیماری ها متمرکز است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : شاخه های مهم روانشناسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان

ترس از تاریکی شکایتی بسیار رایج در کودکان خردسال است و لازم است به آن توجه شود . کمک به کودکان برای غلبه بر ترس از تاریکی ، می تواند به آن ها این اطمینان را بدهد که در آینده می توانند با ترس های دیگر روبرو شوند .

برخی از کودکان بدون دلیل خاصی دچار ترس از تاریکی و ترس از شب می شوند و برای برخی از کودکان قبل از شروع این ترس اتفاق خاصی افتاده است مثل شنیدن یک داستان ترسناک ، تماشای فیلمی ترسناک در تلویزیون یا داشتن تجربه ای دشوار در زندگی .

علاوه بر علت شروع ترس از تاریکی ، چند راهکار وجود دارد که می تواند برای والدین در کمک به کودک برای غلبه بر ترس های خود مفید باشد که در ادامه به این راهکارها پرداخته شده است اما قبل از آن لازم است در مورد ترس در کودکان و علت ترس از تاریکی در کودکان بیشتر بدانید .


 

ترس در کودکان

برخی از والدین انتظار دارند کودکان هرگز از چیزی نترسند و این در حالی است که ترس ، بخشی عادی از زندگی همه ما از جمله کودکان است و این احساس معمولاً وقتی شروع می شود که می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید یا با مسئله ای ناشناخته روبرو می شوید .

هر کودکی هر از گاهی ترس های مختلفی را تجربه می کند که دلیل آن کشف دنیای اطراف ، داشتن تجربیات جدید و مقابله با تجربه های جدید است و بنابراین ، اضطراب بخشی اجتناب ناپذیر از رشد است .

معمولاً ترس از تاریکی در کودکان در دو تا سه سالگی آشکار می شود و با توجه به اینکه بچه ها در این سن قدرت تمایز میان خیال و واقعیت را ندارند ، این فرصت برای ناشناخته ها ایجاد می شود تا برای کودکان ترسناک باشند .

 

بیشتر بخوانید: ترس در کودکان ؛ انواع و علت آن

 

 

 

 

 

علت ترس از تاریکی در کودکان

یکی از بدترین علل ترس از تاریکی در کودکان ، تلویزیون است و والدین نمی دانند که تلویزیون چقدر می تواند بر روی کودکان تاثیرگذار باشد . تصاویر و اصوات برای مغز کودک ، بیش از حد تحریک کننده است و گاهی اوقات چیزهایی در تلویزیون نمایش داده می شود که ممکن است برای بزرگسالان ترسناک نباشد اما برای کودکان ترسناک است .

از سوی دیگر ، کتاب ها نیز در علت ترس از تاریکی در کودکان نقش دارند . برای مثال ، از تصاویر هیولا گرفته تا موجودات افسانه ای و جادوگران ، می تواند برای کودکان تفسیرهای ترسناک به همراه داشته باشد و باعث ترس هایی در آن ها شود که توسط بزرگسالان قابل تشخیص نباشد .

از سوی دیگر ، به تغییرات اخیر در زندگی کودک توجه کنید . آیا اخیراً کودک ، یکی از نزدیکانش را از دست داده است ؟ آیا اخیراً به جایی دیگر نقل مکان کرده اید ؟ آیا کودک با مواردی از کودک آزاری مواجه شده است ؟ هر تغییری می تواند باعث احساس ناامنی و ترس در کودکان شود .

همچنین ، گاهی اوقات مشاهده می شود که والدین برای تربیت بچه ها می گویند " اگه این کار رو انجام بدی میگم دزد بیاد تو رو ببره " و این مسئله به شدت باعث ترس در کودکان می شود . توجه به سن کودک نیز در این میان مهم است . برای مثال ، در سن سه سالگی ،کودکان غرق دنیای تخیلی می شوند و نمی توانند به صورت کامل ، خیال و واقعیت را از هم متمایز کنند . به همین دلیل ، در ذهن آن ها هر اتفاقی می تواند رخ دهد .

 

حتما بخوانید: اصول فرزندپروری

 

راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان

مجهز کردن کودکان به روش های سالم مقابله با ترس به آن ها کمک می کند که با چالش های زندگی مواجه شده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند که در ادامه با راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان و درمان ترس از شب در بچه ها آشنا می شوید .

 

 ترس های فرزند خود را معتبر دانسته و آن ها را دست کم نگیرید

یکی از مهم ترین راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان ، اعتبار دادن به ترس او است . خیلی از اوقات ، ما به عنوان والدین ، به فرزندمان می گوییم : " چیزی نیست " ، " ترس نداره که " ، " نترس " و غیره . در حالی که لازم است به فرزندتان نشان دهید که ترس او را درک می کنید و این ترس او طبیعی است .

برای فرزند خود توضیح دهید که تاریکی به این دلیل برای ما ترسناک است که نمی توانیم آنچه در اطرافمان هست را ببینیم و به همین دلیل در این زمان ها ، تخیل باعث فکرهای ترسناک در ذهن ما می شود . می توانید به فرزندتان بگویید : " وقتی تخیلیت داشت گولت می زد ، برق رو روشن کن و می بینی همه چیز روبه راهه " .

 

 کلید برق را در دسترس فرزندتان قرار دهید

به منظور اینکه به فرزندتان کمک کنید احساس قدرت داشته باشد کلید برق را برای او در دسترس قرار دهید . برخی از کودکان به صورتی طبیعی قد کوتاه تری نسبت به همسالان خود دارند و این مسئله می تواند برای آن ها یک چالش باشد .

 

 

 آرام باشید

وقتی با فرزندتان در مورد ترس از تاریکی صحبت می کنید تا جایی که می توانید آرام باشید و به صحبت های او خوب گوش کرده و مهارت گوش کردن را تمرین کنید . همچنین اطمینان حاصل کنید که در ترس او اغراق نمی کنید و باعث تشدید آن نمی شوید . به کودک این احساس را بدهید که جایش امن است تا بتواند ترس خود را برطرف کند .

 

 ترس کودک را زیر سوال نبرید

به فرزند خود اطمینان دهید که ترس از تاریکی طبیعی است اما به دلیل اینکه می دانید آنچه کودک از آن می ترسد وجود ندارد ، از او عصبانی نشوید و نگویید " ترس تو احمقانه است " . اگرچه در تاریکی ، هیولای تاریکی واقعی نیست اما ترس کودک واقعی است .

 

حتما بخوانید: کنترل ترس های کودکان

 

 از فرزندتان حمایت کنید

بچه ها شب ها ممکن است رفتارهایی را نشان بدهند که مخصوص به بچه های کوچکتر از آن ها است برای مثال ممکن است بگویند : " مامانمو می خوام " که در این مواقع لازم است از فرزندتان حمایت کرده و به او بگویید " اشکالی نداره ، من اینجا هستم تا بهت کمک کنم " .

 

 در کنار هم نخوابید

اگرچه ممکن است وقتی فرزندتان هنگام شب کنار شما می آید وسوسه شوید که به او اجازه خواب در کنار خودتان را بدهید اما لازم است در عین حال که به فرزندتان در غلبه بر ترس از تاریکی کمک می کنید ، مرزها را حفظ کنید و هر وقت کودکتان به شما نیاز داشت پیش او رفته و بنشینید تا او بخوابد .

 

 فرزند خود را توانمند کنید

برای درمان ترس از شب بچه ها ، به فرزندتان این قدرت را بدهید که با ترس هایش مقابله کند که در این صورت تقویت اعتماد به نفس کودک نیز اتفاق می افتد . برای مثال از او بپرسید  " می خوای بابا بیاد و بهت سر بزنه ؟ " " می خوای من ساعت 5 بیام بهت سر بزنم ؟ " ، " چطوری احساس بهتری پیدا می کنی ؟ " .

همچنین ، می توانید برای درمان ترس از شب بچه ها ، وسایل آرامش بخش در اختیار کودک بگذارید . این وسیله می تواند یک پتو ، یک عروسک پارچه ای یا یک چراغ خواب باشد که به او کمک کند راحت تر بخوابد .

 

 نکته نهایی

لازم به یادآوری است که برای کاهش ترس از تاریکی در کودکان نباید مشکل بزرگ تر را نادیده بگیرید . به طور کلی استرس ، مانند طلاق والدین ، مرگ حیوان خانگی یا به دنیا آمدن یک نوزاد در خانواده و آماده کردن کودک برای به دنیا آمدن کودک جدید ، می تواند خطر اضطراب را در کودکان افزایش دهد و در نتیجه آن ترس از تاریکی در کودک اتفاق بیفتد .

اگر در زندگی با مشکلات خانوادگی روبرو هستید توصیه می شود به روانشناس مراجعه کنید تا از این طریق به فرزندتان کمک شود احساساتش را در جلسات بروز داده و به این ترتیب احساس امنیت کند و در نتیجه آن ترس از تاریکی او نیز کاهش یابد .

از سوی دیگر ، اگر به دلیل ترس از تاریکی در کودک ، در جدا کردن اتاق خواب او ناموفق بوده اید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و با راه های کمک به کودک در تنها خوابیدن آشنا شوید .

 

در ادامه بخوانید: چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چرا کودکان از تاریکی می ترسند ؟

✔️ این مسئله می تواند هم دلایل رشدی داشته باشد و هم ناشی از تغییرات اخیر در زندگی کودک باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ چه راه هایی برای کمک به کودک در غلبه بر ترس از تاریکی وجود دارد ؟

✔️ والدین می توانند با اعتبار بخشیدن به احساسات کودک ، آرام ماندن و مجهز کردن کودک به ابزار آرامش بخش به او کمک کنند بر ترس از تاریکی خود غلبه کند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ آیا برای کاهش ترس کودک از تاریکی ، کمک گرفتن از روانشناس الزامی است ؟

✔️ در صورتی که راهکارهای مختلف والدین موثر نباشد یا اخیراًٌ اتفاقی تنش زا در زندگی کودک رخ داده باشد توصیه می شود حتماً از روانشناس برای کاهش ترس کودک از تاریکی کمک گرفته شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : راه های کاهش ترس از تاریکی در کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva