تست اعتیاد از جمله آزمایش های مهمی است که برای ازدواج و استخدام استفاده می شود . در این میان برخی از افراد به دلیل مصرف مواد مخدر به دنبال منفی شدن جواب آزمایش خود هستند . هیچ آزمایشی از خطا در امان نیست به همین دلیل کارشناسان علوم آزمایشگاه به افراد توصیه می کنند تا دو روز قبل از آزمایش از مصرف برخی از مواد شبه مخدر خودداری کنند .

یکی از داروهای ترک اعتیاد ، قرص ب 2 است که اگر فردی به صورت غیرمجاز و سر خود از این دارو مصرف کند اگر آزمایش اعتیاد بدهد جواب تست او در مورد قرص بی 2 مثبت می شود . ولی اگر فرد معتادی که به مواد مخدر اعتیاد دارد از این دارو مصرف کند در آزمایش مشخص نمی شود که اعتیاد دارد به همین دلیل در تبلیغات از این ماده برای منفی شدن تست اعتیاد فرد استفاده می کنند . در این مقاله به بررسی موضوع قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد  و همچنین عوارض این دارو می پردازیم . همچنین به این سوال خواهیم پرداخت که آیا قرص ب ۲ تست اعتیاد را مثبت می کند .

آزمایش عدم اعتیاد چیست
در بسیاری از کشورها برای استخدام ، دریافت پروانه کار یا برای ازدواج ، آزمایش عدم اعتیاد ضروری است . متداول ترین روش تست اعتیاد ، استفاده از ادرار افراد است که پاسخ آن نشان دهنده اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد به مواد مخدر و الکل است . تجزیه و تحلیل ادرار نشان می دهد که آیا در بدن فرد پس مانده هایی از مواد مخدر پس از تحلیل اثرات دارو وجود دارد یا خیر . این آزمایش ها معمولاً اعتیاد به مواد مخدری نظیر آمفتامین ، کوکائین ، ماری جوانا ، متامفتامین ، متادون ، نیکوتین و الکل را نشان می دهند .

رایج ترین نوع تست ادرار عدم اعتیاد ، به این صورت است که خود مواد مخدر اندازه گیری نمی شوند بلکه نحوه ارتباط مواد مخدر با سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در ایجاد مجموعه ای از آنتی ژن ها ( antigen ) و آنتی بادی ها ( antibody ) بررسی می شود .

 
 


 

قرص b2 چیست
بوپرنورفین یا قرص ب 2 یک داروی اعتیاد آور و مخدر است که مانند دیگر اپیوئیدها مانند کدئین ، متادون ، مرفین و ... دارای عوارض مانند سرخوشی و افت تنفسی است و دارای عوارض روانی و جسمی در افراد است . از قرص b2 مانند متادون در ترک اعتیاد استفاه می شود .

مزیت این داروی ترک اعتیاد نسبت به متادون این است که تحمل و وابستگی جسمی آن کمتر است و در ضمن عوارض ترک قرص بی 2 ( افزایش دمای بدن و گرما ، درد معده ، تنگی نفس ، کمردرد ، سردرد ، تهوع ، اسهال ، خستگی ، اضطراب ، افسردگی ، گشادی مردمک و ... ) ملایم تر است و در زمان طولانی تری علائم ترک  اتفاق می افتد . هم چنین خطر عارضه ایست تنفسی که حتی امکان دارد باعث مرگ هم شود ، در تجویز این دارو کمتر مشاهده می شود .

 

 


منفی شدن تست اعتیاد با قرص b2
برخی از تبلیغات بیان می کنند تست اعتیاد فرد با قرص b2 منفی می شود و نشان می دهد فرد اعتیاد ندارد در صورتی که باید توجه داشت این دارو خود جزء داروهای مخدر است که در مراکز ترک اعتیاد برای ترک مواد افیونی مانند هروئین ، مرفین و دیگر مواد مخدر استفاده می شود .

فردی که از این قرص استفاده می کند زمانی که برای آزمایش تست اعتیاد می رود جواب آزمایش نشان می دهد که فرد اعتیاد ندارد ولی اگر درخواست دقیق‌تری برای آزمایشات مربوط به مشتقات مرفین ( مثل قرص ب۲ ) داده شود آزمایش نشان می دهد که فرد قرص b2 مصرف کرده است  و در نتیجه اعتیاد فرد تشخیص داده می شود .

قرص بی 2 در درمان ترک اعتیاد استفاده شده و داروی اعتیاد آوری است که برای ترک مواد مخدر اپیوئیدی مانند هروئین ، مورفین ، کدئین و ... به کار می رود . درکل باید توجه کرد مصرف این دارو به ویژه در دوزهای کنترل نشده حتی بدتر از ماده مخدری است که فرد قبلا مصرف می کرده  است .

 


روش مصرف قرص b2
برای مصرف این قرص ، حتماً راهنمای مصرف دارو را دنبال کرده و از آن مطابق دستور پزشک استفاده کنید . هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده از این دارو استفاده نکنید . بی 2 معمولاً در ابتدای درمان اعتیاد تجویز می شود و بیشتر افراد بعداً لازم است از داروهای دیگری استفاده کنند که حاوی این دارو نیز هست .

اگر پزشک بیش از دو قرص را برای هر دوز تجویز کرده است تعداد صحیح قرص ها را همزمان در زیر زبان خود قرار دهید و بگذارید به طور کامل حل شوند . علاوه براین ، اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید .

هرگز b2 را با شخصی دیگر به خصوص اگر سابقه اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد به اشتراک نگذارید . استفاده غلط از این دارو می تواند باعث اعتیاد ، اوردوز ( overdose ) یا مرگ شود . در هنگام استفاده از این قرص ، دست های خود را خشک کرده و قرص را زیر زبان خود قرار دهید و صبر کنید تا در دهانتان حل شود و از جویدن یا بلعیدن آن خودداری کنید .

 

 

عوارض قرص b2
بوپرنورفین دارای عوارض متعددی است که در صورت مشاهده آن ها لازم است حتماً به پزشک اطلاع دهید . از جمله این عوارض می توان به این موارد اشاره کرد : سردرد ، دل درد ، یبوست ، استفراغ ، مشکلات خواب و تعریق .  عوارضی که کمتر جدی هستند می توانند موارد از این قبیل باشند : سرگیجه ، ضعف ، احساس خستگی ، حالت تهوع ، بی حسی ، سردرد و خلق افسرده و همچنین تاری دید .

این دارو برخی اوقات می تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد که از آن میان می توان به این مشکلات اشاره کرد : کهیر ، جوش های پوستی ، خارش ، مشکل در تنفس با بلع ، تنفس آهسته ، به هم ریختگی معده ، خستگی شدید ، خون ریزی غیر معمول یا کبودی، از دست دادن اشتها و درد در قسمت فوقانی و راست معده . اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید حتماً با پزشک مشورت کنید .

 

 سخن آخر

در پاسخ به سوال آیا قرص ب ۲ تست اعتیاد را مثبت می کند می توان گفت اگرچه  قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد می تواند نتیجه آزمایش اعتیاد افراد معتاد را تغییر دهد اما اگر سازمانی که می خواهد فرد را استخدام کند یا خانواده ای که فرد می خواهد با آن ها وصلت کند ، در خواست آزمایش های بیشتر را داشته باشند اعتیاد فرد تشخیص داده می شود . به همین دلیل ، بهترین راهکار برای منفی شدن نتیجه تست اعتیاد ، ترک اعتیاد است .

اگرچه کنار گذاشتن مواد مخدر برای افرادی که سال ها آن را مصرف می کنند به شدت دشوار است اما نشدنی نیست . در این زمینه راهکارهای متفاوتی وجود دارد که در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر آشنا شوید .

 

 

سوالات متداول

1- آزمایش عدم اعتیاد چیست ؟
آزمایش عدم اعتیاد در بسیاری از کشورها برای استخدام ، دریافت پروانه کار یا ازدواج ضروری است و متداول ترین آن تجزیه و تحلیل ادرار افراد است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- قرص b2 چیست ؟
این قرص ، یک نوع داروی مخدر و اعتیاد آور است که از آن مثل متادون برای ترک اعتیاد استفاده می شود . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- آیا با مصرف قرص b2 نتیجه آزمایش اعتیاد تغییر می کند ؟
اگرچه این قرص ممکن است نتیجه آزمایش را تغییر دهد اما اگر درخواست بررسی های بیشتری از طرف سازمان استخدامی داده شود ، اعتیاد فرد مشخص می گردد که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد