هیوا تخصصی ترین سایت مشاوره خانواده کشور

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

فواید روانشناسی روزه گرفتن

بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان در ماه رمضان روزه می گیرند . مسلمانان به این دلیل روزه می گیرند که در قرآن این حکم وجود دارد . قرآن به مسلمانان یادآوری می کند که بسیاری از پیامبران و و پیروان آن ها قبل از حضرت محمد ( ص ) ،  نیز روزه گرفته بودند . عید یهودیان و مسیحیان نیز نمونه هایی از روزه هستند اگرچه ماهیت و مدت روزه آن ها ممکن است متفاوت از روزه داری مسلمانان باشد .

آیه ای که مسلمانان را به روزه داری مقرر می کند با این جمله خاتمه می یابد : و روزه برای شما خوب است ، فقط اگر می دانستید ( آیه 184 سوره بقره ) . در این مقاله سعی شده است برخی از یافته های اخیر در مورد تغییرات مغز انسان ها در هنگام روزه داری و تاثیرات آن بر ذهن و رفتار افراد مطرح شود . در ادامه به فواید روانشناسی روزه گرفتن پرداخته شده اما قبل از آن لازم است با فلسفه روزه داری آشنا شوید .

فلسفه روزه داری
در دوره و زمانه امروزی ، ما به طور معمول یک وعده غذا در روز می خوریم اما هرگز در مورد دلیل آن نمی پرسیم . هیچ قانون بیولوژیکی ای ایجاب نمی کند که ما انقدر پرخوری کنیم به جز اینکه شرطی شده ایم که اگر چند ساعت غذا نخوریم گرسنه می شویم . انسان امروزی ، حدود 250 هزار سال پیش به وجود آمد اما کشاورزی تقریباً در حدود ده هزار سال پیش توسعه یافت . این بدان معناست که حدود 240 هزار سال ، انسان روزانه سه وعده غذایی نمی خورد . انسان ها ، آهو یا حیوانی دیگر را به قتل می رساندند آن را با طایفه خود در طی چند روز می خوردند و بعد برای چند روز دیگر گرسنه می شدند . بنابراین آنها با نخوردن سه وعده غذایی در روز نمی مردند .

با این حال ، دوران مدرن متفاوت است زیرا ما غذایی که می خواهیم را داریم و فرهنگ غذا خوردنمان به گونه ای است که ما را تنبل کرده و توانایی استفاده از منابع انرژیمان متوقف کرده است . در ارتباط با فلسفه روزه داری ، پرخوری باعث بسیاری از بیماری های بیولوژیکی شده و تحقیقات پزشکی ، مزایای آشکار روزه گرفتن برای بدن انسان را تایید کرده است . اکنون تحقیقات ، در مورد تاثیر روزه داری بر مغز انسان و سلامت روان کلی در حال پیشرفت است . در اینجا منظورمان ، روزه گرفتن های متناوب از طلوع تا غروب آفتاب بوده و عملی است که بعد از سی روز به پایان می رسد . هدف رژیم غذایی در روزه داری محدود کردن مصرف کالری است در غیر این صورت ، آثار جسمی و روانی روزه گرفتن بروز پیدا نمی کند .

 

 


 

تاثیر روزه گرفتن بر مغز
به طور متوسط مغز انسان ، 100 میلیارد سلول داشته و 22 درصد از انرژی بدن را مصرف می کند اما نکته منحصر به فرد این است که مغز در هنگام محرومیت از غذا فعال تر می شود . به طور معمول ، مغز انرژی خود را از طریق گلوکز ( glucose ) بین وعده های غذایی یا تجزیه گلیکوژن (glycogen ) که در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شود دریافت می کند .

از آنجایی که انرژی گلیکوژن از شروع روزه بسیار کاهش پیدا می کند مکانیسمی در انسان اتفاق می افتد به اسم نوگلوکززایی (gluconeogenesis ) که با استفاده از آن گلوکز تولید می شود اما تاثیرات منفی بر روی ماهیچه ها می گذارد . با این حال ، بعد از سه تا 4 روز روزه داری ، کبد شروع به تبدیل چربی بدن به کتون (ketones ) می کند . در ارتباط با آثار پزشکی روزه گرفتن ، یکی از این کتون ها ( beta-HBA ) ، یک منبع سوخت بسیار کارآمد برای مغز است و اجازه می دهد همزمان با روزه داری ، مغز نیز به عملکرد خود ادامه دهد و وابستگی به نوگلوکززایی را کاهش می دهد . این فرایند ، هوشیاری شناختی بیشتری را در افراد به همراه دارد .

 

 

همچنین ، دانشمندان در مورد اثرات پزشکی روزه ، مطرح کرده اند که بدن پس از گذشت چند روز از روزه داری ، با گرسنگی سازگار شده و شروع به آزاد کردن مقادیری از کاتکول آمین ( catecholamines ) از جمله آدرنالین ( adrenalin ) ، نوراپی نفرین ( norepinephrine ) و دوپامین ( dopamine ) در مغز می کند . این هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی ، در نتیجه پاسخ جنگ و گریز ، بدن را برای کار سخت آماده کرده و به عنوان یک افزایش دهنده خلق عمل می کنند .

داروهای تجویز شده برای افراد مبتلا به افسردگی موادی شیمیایی ای را فراهم می کنند که به طور طبیعی از طریق روزه گرفتن قابل دریافت هستند . به همین دلیل ، برخی از مطالعات نشان می دهند نمرات افسردگی و اضطراب در 80 درصد بیماران ، درست چند روز بعد از روزه گرفتن کاهش پیدا می کند .

مطالعات همچنین الگوی خواب بهبود یافته در بیماران دچار بی خوابی را در مقایسه با میزان قبل از روزه داری و کاهش احتمالی میگرن به دلیل بالا رفتن سطح سروتونین را نشان داده اند . از سوی دیگر ، تحقیقات نشان داده اند کودکان مبتلا به صرع در صورت روزه گرفتن ، تعداد تشنج های کمتری را نشان می دهند .

 

تاثیر روزه داری در سلامت روانشناسی
تحقیقات روانشناسی ، فواید روانشناسی روزه گرفتن در شناخت و حافظه را نشان می دهند . برای همه کسانی که که روزه می گیرند ، صبر و تحمل تاب آوردن در برابر وسوسه غذا خوردن و سایر محرک های محیطی و توانایی نادیده گرفتن آن ها ، فضیلت از خود گذشتگی را در افراد تقویت کرده و این امکان را به افراد می دهند که فروتن شده و به بلوغ برسند . روزه داری به خود تنظیمی و خود کنترلی ما نیز کمک می کند تا یاد بگیریم روال روزانه خود را به ترتیبی تعیین کنیم که باعث می شود انضباط بیشتری داشته باشیم .

روزه باعث افزایش آگاهی ما از نقاط قوت و ضعفمان شده و به ما کمک می کند در جهت بهبود خود پیش برویم . یادگیری انجام کارهایی که برای بسیاری از افراد سخت است می تواند به ما اعتماد به نفس و احساس خودکارآمدی بدهد . فرد روزه دار ممکن است با خودش بگوید : " اگر من بتوانم روزه بگیرم می توانم کارهای دشوار دیگر زندگی را نیز انجام دهم  " .

یکی دیگر از فواید روانشناسی روزه داری ، افزایش احساس تعلق به گروه یا جامعه است . در ماه مضان ، خانواده ها و دوستان مسلمان ، با یکدیگر غذا خورده و غذاها را با هم به اشتراک می گذارند به خصوص با خانواده های فقیر . این اقدامات ، ویژگی های همدلی ، نوع دوستی و احساس قدردانی از داشتن چیزی برای اهدا کردن به دیگران یا دریافت آن از دیگران را تقویت می کند .

مهم است که بدانیم با شروع روزه داری ، مغز از دریافت فوری گلوکز محروم است و به همین دلیل ممکن است افراد در چند روز اول ، احساس ضعف ، گرسنگی و سردرد را تجربه کنند اما پس از چند روز ، مغز احساس راحتی بیشتری پیدا کرده و بدن با این شرایط سازگار می شود . این مسئله به کاهش وزن افراد چاق نیز کمک می کند .

 

 نکته نهایی

از سوی دیگر ، روزه داری بر معنویت نیز تاثیرات مثبت دارد . روزه نه تنها برای جسم و ذهن بلکه برای بالا بردن سطح معنویت افراد نیز توصیه می شود زیرا فرد روزه دار ناخالصی های اندیشه و شخصیت را از درون خود بیرون می کند و به نوعی ، با این عمل ، خود را از پیوندهای زمینی رها کرده و به مقدسات می پیوندد .

در هنگام روزه داری ، افراد به جای صرف وقت برای غذا خوردن و نوشیدن ، به تامل در مورد هدف مندی و تلاش در جهت رسیدن به اهداف زندگی می پردازند که نتیجه آن خودسازی در این دنیا و آخرت می شود . این اعتقاد که مولفه های نفسانی ، روح را به سمت خواسته های زمینی می کشد در حالی که روزه گرفتن نفس را مهار می کند توسط پیروان بسیاری از ادیان تایید شده است و به تبع آن ، روزه گرفتن در سراسر جهان توسط مردم ، تشویق می شود .

همانطور که گفته شد روزه گرفتن نتایج بسیار مثبتی بر معنویت افراد دارد . اگر می خواهید در مورد معنویت و اهمیت آن در زندگی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

 


 

سوالات متداول

1- فلسفه روزه داری چیست ؟
سبک زندگی امروزی باعث تنبل شدن افراد و عدم استفاده از منابع انرژی می شود که روزه داری باعث تغییر این سبک زندگی می گردد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- روزه گرفتن چه تاثیراتی بر مغز دارد ؟
افزایش هوشیاری شناختی و کاهش افسردگی و اضطراب در نتیجه تاثیرات مثبت روزه بر مغز است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

3- روزه داری از نظر روانشناختی چه پیامدهایی دارد ؟
افراد روزه دار مهارت خودتنظیمی و خودکنترلی بیشتری داشته و به دلیل انجام این کار سخت اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : فواید روانشناسی روزه گرفتن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد

تست اعتیاد از جمله آزمایش های مهمی است که برای ازدواج و استخدام استفاده می شود . در این میان برخی از افراد به دلیل مصرف مواد مخدر به دنبال منفی شدن جواب آزمایش خود هستند . هیچ آزمایشی از خطا در امان نیست به همین دلیل کارشناسان علوم آزمایشگاه به افراد توصیه می کنند تا دو روز قبل از آزمایش از مصرف برخی از مواد شبه مخدر خودداری کنند .

یکی از داروهای ترک اعتیاد ، قرص ب 2 است که اگر فردی به صورت غیرمجاز و سر خود از این دارو مصرف کند اگر آزمایش اعتیاد بدهد جواب تست او در مورد قرص بی 2 مثبت می شود . ولی اگر فرد معتادی که به مواد مخدر اعتیاد دارد از این دارو مصرف کند در آزمایش مشخص نمی شود که اعتیاد دارد به همین دلیل در تبلیغات از این ماده برای منفی شدن تست اعتیاد فرد استفاده می کنند . در این مقاله به بررسی موضوع قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد  و همچنین عوارض این دارو می پردازیم . همچنین به این سوال خواهیم پرداخت که آیا قرص ب ۲ تست اعتیاد را مثبت می کند .

آزمایش عدم اعتیاد چیست
در بسیاری از کشورها برای استخدام ، دریافت پروانه کار یا برای ازدواج ، آزمایش عدم اعتیاد ضروری است . متداول ترین روش تست اعتیاد ، استفاده از ادرار افراد است که پاسخ آن نشان دهنده اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد به مواد مخدر و الکل است . تجزیه و تحلیل ادرار نشان می دهد که آیا در بدن فرد پس مانده هایی از مواد مخدر پس از تحلیل اثرات دارو وجود دارد یا خیر . این آزمایش ها معمولاً اعتیاد به مواد مخدری نظیر آمفتامین ، کوکائین ، ماری جوانا ، متامفتامین ، متادون ، نیکوتین و الکل را نشان می دهند .

رایج ترین نوع تست ادرار عدم اعتیاد ، به این صورت است که خود مواد مخدر اندازه گیری نمی شوند بلکه نحوه ارتباط مواد مخدر با سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در ایجاد مجموعه ای از آنتی ژن ها ( antigen ) و آنتی بادی ها ( antibody ) بررسی می شود .

 
 


 

قرص b2 چیست
بوپرنورفین یا قرص ب 2 یک داروی اعتیاد آور و مخدر است که مانند دیگر اپیوئیدها مانند کدئین ، متادون ، مرفین و ... دارای عوارض مانند سرخوشی و افت تنفسی است و دارای عوارض روانی و جسمی در افراد است . از قرص b2 مانند متادون در ترک اعتیاد استفاه می شود .

مزیت این داروی ترک اعتیاد نسبت به متادون این است که تحمل و وابستگی جسمی آن کمتر است و در ضمن عوارض ترک قرص بی 2 ( افزایش دمای بدن و گرما ، درد معده ، تنگی نفس ، کمردرد ، سردرد ، تهوع ، اسهال ، خستگی ، اضطراب ، افسردگی ، گشادی مردمک و ... ) ملایم تر است و در زمان طولانی تری علائم ترک  اتفاق می افتد . هم چنین خطر عارضه ایست تنفسی که حتی امکان دارد باعث مرگ هم شود ، در تجویز این دارو کمتر مشاهده می شود .

 

 


منفی شدن تست اعتیاد با قرص b2
برخی از تبلیغات بیان می کنند تست اعتیاد فرد با قرص b2 منفی می شود و نشان می دهد فرد اعتیاد ندارد در صورتی که باید توجه داشت این دارو خود جزء داروهای مخدر است که در مراکز ترک اعتیاد برای ترک مواد افیونی مانند هروئین ، مرفین و دیگر مواد مخدر استفاده می شود .

فردی که از این قرص استفاده می کند زمانی که برای آزمایش تست اعتیاد می رود جواب آزمایش نشان می دهد که فرد اعتیاد ندارد ولی اگر درخواست دقیق‌تری برای آزمایشات مربوط به مشتقات مرفین ( مثل قرص ب۲ ) داده شود آزمایش نشان می دهد که فرد قرص b2 مصرف کرده است  و در نتیجه اعتیاد فرد تشخیص داده می شود .

قرص بی 2 در درمان ترک اعتیاد استفاده شده و داروی اعتیاد آوری است که برای ترک مواد مخدر اپیوئیدی مانند هروئین ، مورفین ، کدئین و ... به کار می رود . درکل باید توجه کرد مصرف این دارو به ویژه در دوزهای کنترل نشده حتی بدتر از ماده مخدری است که فرد قبلا مصرف می کرده  است .

 


روش مصرف قرص b2
برای مصرف این قرص ، حتماً راهنمای مصرف دارو را دنبال کرده و از آن مطابق دستور پزشک استفاده کنید . هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده از این دارو استفاده نکنید . بی 2 معمولاً در ابتدای درمان اعتیاد تجویز می شود و بیشتر افراد بعداً لازم است از داروهای دیگری استفاده کنند که حاوی این دارو نیز هست .

اگر پزشک بیش از دو قرص را برای هر دوز تجویز کرده است تعداد صحیح قرص ها را همزمان در زیر زبان خود قرار دهید و بگذارید به طور کامل حل شوند . علاوه براین ، اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید .

هرگز b2 را با شخصی دیگر به خصوص اگر سابقه اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد به اشتراک نگذارید . استفاده غلط از این دارو می تواند باعث اعتیاد ، اوردوز ( overdose ) یا مرگ شود . در هنگام استفاده از این قرص ، دست های خود را خشک کرده و قرص را زیر زبان خود قرار دهید و صبر کنید تا در دهانتان حل شود و از جویدن یا بلعیدن آن خودداری کنید .

 

 

عوارض قرص b2
بوپرنورفین دارای عوارض متعددی است که در صورت مشاهده آن ها لازم است حتماً به پزشک اطلاع دهید . از جمله این عوارض می توان به این موارد اشاره کرد : سردرد ، دل درد ، یبوست ، استفراغ ، مشکلات خواب و تعریق .  عوارضی که کمتر جدی هستند می توانند موارد از این قبیل باشند : سرگیجه ، ضعف ، احساس خستگی ، حالت تهوع ، بی حسی ، سردرد و خلق افسرده و همچنین تاری دید .

این دارو برخی اوقات می تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد که از آن میان می توان به این مشکلات اشاره کرد : کهیر ، جوش های پوستی ، خارش ، مشکل در تنفس با بلع ، تنفس آهسته ، به هم ریختگی معده ، خستگی شدید ، خون ریزی غیر معمول یا کبودی، از دست دادن اشتها و درد در قسمت فوقانی و راست معده . اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید حتماً با پزشک مشورت کنید .

 

 سخن آخر

در پاسخ به سوال آیا قرص ب ۲ تست اعتیاد را مثبت می کند می توان گفت اگرچه  قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد می تواند نتیجه آزمایش اعتیاد افراد معتاد را تغییر دهد اما اگر سازمانی که می خواهد فرد را استخدام کند یا خانواده ای که فرد می خواهد با آن ها وصلت کند ، در خواست آزمایش های بیشتر را داشته باشند اعتیاد فرد تشخیص داده می شود . به همین دلیل ، بهترین راهکار برای منفی شدن نتیجه تست اعتیاد ، ترک اعتیاد است .

اگرچه کنار گذاشتن مواد مخدر برای افرادی که سال ها آن را مصرف می کنند به شدت دشوار است اما نشدنی نیست . در این زمینه راهکارهای متفاوتی وجود دارد که در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر آشنا شوید .

 

 

سوالات متداول

1- آزمایش عدم اعتیاد چیست ؟
آزمایش عدم اعتیاد در بسیاری از کشورها برای استخدام ، دریافت پروانه کار یا ازدواج ضروری است و متداول ترین آن تجزیه و تحلیل ادرار افراد است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- قرص b2 چیست ؟
این قرص ، یک نوع داروی مخدر و اعتیاد آور است که از آن مثل متادون برای ترک اعتیاد استفاده می شود . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- آیا با مصرف قرص b2 نتیجه آزمایش اعتیاد تغییر می کند ؟
اگرچه این قرص ممکن است نتیجه آزمایش را تغییر دهد اما اگر درخواست بررسی های بیشتری از طرف سازمان استخدامی داده شود ، اعتیاد فرد مشخص می گردد که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : قرص b2 ازمایش عدم اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

علت شیر نخوردن نوزاد

شیر مادر از نظر داشتن پروتئین و ویتامین از هر غذای دیگری برای نوزاد مفیدتر است و می تواند پاسخگوی همه نیازهای رشدی کودک باشد . شیر مادر یک منبع تغذیه ای غنی است و هم چنین از ابتلای نوزاد به بیماری ها جلوگیری می کند . به همین دلیل امروزه توصیه می شود نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند ولی در برخی مواقع نوزاد مشکلی دارد و نمی تواند از سینه مادر شیر بخورد .

سینه نگرفتن نوزاد اغلب در روز اول تولد نوزاد دیده می شود که در بیشتر مواقع در روزهای اول بعد از تولد این مشکل حل می شود . در برخی مواقع نیز نوزاد در ابتدا خوب شیر می خورد ولی پس از مدتی به طور کامل یا متناوب شیر مادرش را نمی خورد که دلیل سینه مادر نگرفتن چهار ماهه می تواند مربوط به نوزاد یا مادر باشد . در ادامه این مقاله به علت شیر نخوردن نوزاد خواهیم پرداخت .

چه عواملی باعث شیر نخوردن نوزادان می شود ؟
دلیل سینه مادر نگرفتن چهار ماهه ، می تواند به دلایل مختلفی و غیر منتظره اتفاق بیفتد . ممکن است فرزندتان دندانش درد گرفته باشد ( که باعث دردناک بودن مکیدن می شود ) یا ممکن است سرما خورده باشد . همچنین نوزاد می تواند نسبت به اینکه غذای تند خورده اید ( که می تواند بر روی طعم شیر شما تاثیر گذاشته باشد ) یا به استرس  شما ( که باعث استرس در او نیز می شود ) واکنش نشان دهد . بعضی از اوقات شیر نخوردن نوزاد می تواند بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد و خبر خوش این است که این مسئله غالباً موقتی است .

چه چیزی نمی تواند جزء عوامل شیر نخوردن نوزاد باشد ؟ آمادگی برای از شیر گرفتن که به طور معمول در حدود اولین سالگرد تولد اتفاق می افتد باعث می شود نوزاد احساس کند که به اندازه کافی شیر خورده است و برای قطع شیر آماده است . بنابراین ، نگران این مسئله نباشید که شیر نخوردن نوزاد ادامه پیدا کند . بر روی شیر دادن به او تمرکز کنید تا نوزاد به اعتصاب خود پایان دهد . در ادامه به علت شیر نخوردن نوزاد با جزئیات بیشتری پرداخته ایم .

 

علل مربوط به نوزاد
اگر نوزاد در روز اول تولد نمی تواند سینه مادر را بگیرد و شیر بخورد باید توسط پزشک معاینه شود و اگر مشکلی نداشت لازم است نحوه شیر خوردن را یادش داد که این امر اغلب در بیمارستان ها انجام می شود . گاهی اوقات نیز ممکن است نوزاد یکباره از شیر خوردن امتناع کند . در ادامه دلایل شیر نخوردن نوزادان بیان می شود :

نوزادتان سرما خورده است : شیر دادن به نوزاد بیمار یک چالش است . اگر فرزندتان احساس خوبی نداشته باشد یا بینی اش گرفته باشد ممکن است همزمان شیر خوردن و نفس کشیدن برایش دشوار باشد .

فرزندتان حواسش پرت می شود : با بزرگ شدن کودکان ، آن ها نسبت به دنیای اطراف کنجکاو می شوند . کودکان بزرگ تر حواسشان زودتر پرت شده و بعضی اوقات چیزهای جالب تری از شیر خوردن پیدا می کنند در نتیجه ممکن است به این کار ادامه ندهند .

شیر دادن با بطری : تغذیه از بطری اغلب می تواند برای نوزاد راحت تر باشد زیرا در این صورت ، جریان شیر سریع تر است و نتیجه آن ، این است که وقتی می خواهید از سینه خود به کودک شیر دهید او در منتظر ماندن برای آمدن شیر ، بی تاب و تنبل می شود . لازم است تا حد امکان از سینه خود به نوزاد شیر بدهید تا به او یادآوری شود غذایش معمولاً از طریق سینه فراهم می شود .

 

 

فرزندتان خیلی سریع شیر می خورد : کودکان بزرگتر معمولاً سریع تر از نوزادان کوچکتر شیر می خورند . آن ها می توانند در عرض چند دقیقه مقدار زیادی از شیر مادر را به دست بیاورند . نوزادی که چند دقیقه کوتاه شیر می خورد و بعد متوقف می شود ممکن است توقف او به این دلیل باشد که به اندازه کافی شیر خورده است .

فرزندتان درد می کشد : اگر کودک شما در حال دندان درآوردن است ، به عفونت گوش مبتلا شده یا در دهانش برفک است ممکن است شیر خوردن برای او دردناک باشد . اگر نوزادتان مبتلا به کولیک است شاید دچار مشکلات هضم یا نفخ است که این مسئله می تواند تغذیه از شیر مادر را مختل کند .

 


علل مربوط به مادر
گاهی اوقات وضعیت مادران ، رژیم غذایی یا حالت روحی آن ها می تواند علت شیر نخوردن نوزادان باشد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره شده است . برای همه موارد بیان شده راهکار درمانی وجود دارد ولی مساله مهم این است که مادر بتواند تشخیص درست بدهد و مشکل نوزاد را برطرف کند و اگر این کار از عهده مادر خارج بود باید به پزشک مراجعه شود .

مادر از عطر ، مواد آرایشی ، صابون متفاوت ، لاک ناخن و ... استفاده کرده یا ظاهر خود را تغییر داده مثلاً موهای خود را رنگ کرده است .

مصرف داروها ، بیماری ، عفونت پستان مادر می تواند باعث شیر نخوردن نوزاد شود زیرا این عوامل باعث تغییر مزه شیر مادر شده و در نتیجه نوزاد از خوردن شیر امتناع می کند . 

در رابطه با عوارض سیگار  کشیدن ممکن است میزان مصرف سیگار یک مادر افزایش پیدا کرده یا هنگام شیر خوردن نوزاد در محیط دود سیگار وجود دارد .

تولید شیر مادر کم شده یا جهش آن آهسته شده است . 

جهش شیر مادر سریع شده است. زیرا زمانی که شیر مادر زیاد باشد نوزاد نمی تواند آن را مهار کند و ترجیح می دهد شیر نخورد .

به علت کم شدن جهش شیر ، یکی از پستان ها کوچک شده است .

موقعیت مادر در حین شیر دادن مناسب نیست .

مادر به شیر دادن علاقه ندارد که باعث می شود نوزاد زمان کافی برای مکیدن سینه نداشته باشد ( برای مثال زمانی که مادر مشغله های زیادی دارد ) .

با توجه به حس چشایی نوزاد ، بهترین مزه برای نوزاد شیر شیرین مادر است اما مصرف برخی غذاها توسط مادر باعث تغییر مزه شیر می شود و تاثیر منفی بر روی شیر خوردن نوزاد دارد .

 
 

 سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید شیر نخوردن نوزاد می تواند علل مختلفی داشته باشد . اگر با خواندن این مطالب باز هم پیدا کردن دلیل شیر نخوردن فرزندتان برای شما دشوار است لازم است حتماً با پزشک مشورت کنید . در این صورت می توانید علت ، را برطرف کرده و به این ترتیب نگرانی شما در مورد سلامت فرزندتان کاهش پیدا می کند .

حتماً سعی کنید که زمان شیر دادن را به اوقاتی خوش تبدیل کنید . وقتی کودک نزدیک سینه شما است صحبت کنید ، بخندید ، بازی کرده و به چشمان او نگاه کنید .  همچنین ، هنگام چرت های کوتاه نیز نوزاد را نزدیک سینه خود نگه دارید تا او زودتر به اعتصاب خود پایان دهد . همچنین در اوقاتی که نوزاد شیر نمی خورد نیز او را بیشتر نوازش و لمس کنید . گاهی اوقات ، بدون اینکه بالا تنه خود را پوشانده باشید نوزادتان را به خودتان بچسبانید . این کار باعث آرامش هر دوی شما شده و نوزاد را به شیر خوردن ترغیب می کند .

از سوی دیگر ، آگاهی از اصول شیر دادن به نوزاد نیز به شما کمک می کند که کمتر با تغذیه فرزند خود دچار مشکل شوید و در نتیجه استرستان کاهش می یابد . برای آگاهی از این اصول می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 


 

سوالات متداول

1- چه عواملی در نوزاد باعث شیر نخوردن او می شود ؟
کاهی اوقات ، ممکن است نوزاد دندان درد داشته یا سرما خورده باشد که در این صورت مکیدن برای او سخت می شود . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- چه عواملی در مادر باعث شیر نخوردن نوزاد می شود ؟
گاهی اوقات مادر در موقعیت مناسبی به نوزاد شیر نمی دهد یا تغذیه او مزه شیر را عوض کرده است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- آیا شیر دادن با بطری باعث می شود نوزاد سینه نگیرد ؟
بله ، وقتی نوزاد با بطری شیر می خورد به دلیل جریان شیر سریع تر در آن ، دیگر تمایلی به مکیدن سینه نخواهد داشت چون در این صورت لازم است صبر بیشتری داشته باشد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : علت شیر نخوردن نوزاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

استرس و روش های مقابله با آن

استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی افراد است و هنگامی ایجاد می شود که نیازها بر فرد فشار می آورد یا از توان و قدرت فرد بالاتر باشد . 75 درصد بیماری های جسمی با استرس ارتباط دارند و این مسئله یکی از عوامل مؤثر در بیماری های قلبی و سرطان محسوب می شود . استرس در سازگاری افراد نیز نقش بسیار مهمی دارد . 

اگر افراد توانایی مقابله کارآمد و صحیحی با فشارها و استرس های زندگی خود نداشته باشند به مشکلات جسمی و روانی متعددی مبتلا شده و به مرور دچار فرسودگی می شوند .  آنچه اهمیت دارد این است که افراد فشارها و استرس های زندگی خود را شناخته و روش های مقابله با آن ها را یاد بگیرند . در این مقاله به بررسی موضوع استرس و روش های مقابله با آن می پردازیم . 

مقابله به چه معناست ؟
مقابله به افکار و اقداماتی اشاره دارد که از آن ها برای روبرو شدن با وضعیت تهدیدآمیز استفاده می شود . یک وضعیت استرس زا ممکن است تهدیدی برای شما محسوب شود اما لزوماً برای همسایه شما تهدید نیست . شما و همسایه‌ تان ممکن است تحت تأثیر همین وضعیت دچار استرس شوید ، اما دلایل هر کدام از شما متفاوت باشد ( مثلاً اوضاع برای شما جدید است ، اما برای همسایه شما غیرقابل پیش بینی است ) .

از این گذشته ، از آنجا که همه ما به دلایل مختلف دچار استرس می شویم ، باید راهکارهای متفاوتی برای مقابله انتخاب کنیم . همانطور که در ادامه مقاله می خوانید ، روش های مقابله با استرس مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها از بقیه بهترند . روش های مقابله با استرس ، به روش های هیجان مدار و مسئله مدار تقسیم می شوند که در زیر مجموعه آن ها نیز هم روش های مثبت وجود دارند و هم روش های منفی . با این راهکارها در ادامه بیشتر آشنا می شوید .

 
 

روش های مقابله ای هیجان مدار
هر استرس و فشاری تعادل روانی – اجتماعی فرد را به هم می ریزد و باعث مشکلات زیادی مانند آشفتگی و ناراحتی در فرد می شود . با استفاده از مقابله های هیجان مدار ، افراد تلاش می کنند استرس را در زندگی خود حذف کنند یا احساس هایی مانند احساس غم ، ناراحتی ، احساس تنهایی ، غربت و ... را کم کنند .

از میان روش های مقابله ای هیجان مدار سالم و مثبت می توان به این رفتارها اشاره کرد : ورزش و تحرک بدنی ، گردش و تفریحات سالم ، دعا ، نذر ، صدقه ، درد دل کردن ، گوش کردن موسیقی ، فعالیت های هنری مانند نقاشی و فاصله گرفتن موقتی از موقعیت استرس زا .

از میان روش های مقابله ای هیجان مدار ناسالم و منفی می توان به این رفتارها اشاره کرد : مصرف سیگار ، قلیان ، مواد مخدر ، الکل ، مصرف دارو های روان گردان ، فرار ، صدمه به اموال دیگران ، افکار خودکشی و اقدام به خودکشی ، گوشه گیری و انزوا و خشم ، عصبانیت و حمله به دیگران .

 

 

راه های مقابله ای هیجان مدار ، راه حلی طولانی مدت ارائه نمی دهند و ممکن است عوارض جانبی منفی متعددی داشته باشند زیرا حل مشکل فرد را به تاخیر می اندازند . با این حال ، وقتی علت استرس خارج از کنترل فرد است می تواند انتخاب خوبی باشد . در این زمینه تفاوت های جنسیتی نیز مشاهده شده است و زنان بیشتر از مردان روش های مقابله ای هیجان مدار استفاده می کنند .

راه های مقابله ای هیجان مدار ، زمانی بهترین گزینه هستند که منبع استرس ، خارج از کنترل شخص باشد . تحقیقات نشان می دهند این روش ها در مقایسه با راهبردهای مسئله مدار تاثیر مثبت کمتری بر روی سلامتی دارند . به طور کلی افرادی که از روش هایی مثل پرخوری ، مصرف الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند سلامت جسمی و روانی کمتری گزارش می کنند . چنین راهکارهایی به این علت بی اثر هستند که علت اصلی استرس را نادیده می گیرند .

 


روش های مقابله ای مسئله مدار
روش های مقابله ای مسئله مدار به افراد کمک می کنند تا به طور موثر به منبع فشار و استرس ، علل استرس ، روش های رها شدن از موقعیت استرس زا یا حذف منبع استرس ( مانند مشکلات شغلی ، تحصیلی ، مسائل مالی ، روابط بین فردی ، ابتلا به بیماری و ... ) فکر کنند . این افراد مسائل موجود و هم چنین راه حل های احتمالی مسئله را ارزیابی می کنند . سپس ، نسبت به انتخاب و به کار گیری راه حل مناسب ، موثر و کم عارضه اقدام می کنند .

از میان راه های مقابله ای مسئله مدار سالم و مثبت می توان به این رفتارها اشاره کرد : اولویت بندی کردن کار و برنامه ها ، مشورت کردن ، فکر کردن ، حل مسئله ، برنامه ریزی ، صبر و بردباری ، تلاش و کوشش . از میان راهبردهای مقابله ای مسئله مدار سالم و منفی می توان به این رفتارها اشاره کرد : چک بی محل کشیدن، استفاده از راه حل های مقطعی و سطحی ، سرقت ، کلاهبرداری و فریب دادن دیگران .

همیشه نمی توان از راه های مقابله ای مسئله مدار استفاده کرد . به عنوان مثال وقتی کسی می میرد ، استفاده از این روش ها ممکن است برای فرد سوگوار تاثیر زیادی نداشته باشد . پرداختن به احساسات ناشی از مرگ یک عزیز ، به روش های مقابله ای هیجان مدار احتیاج دارد .

 
 

روش های مقابله ای مسئله مدار برای همه افراد مولد نیستند . برای مثال ، همه افراد قادر به کنترل یک وضعیت نیستند یا یک وضعیت را قابل کنترل نمی دانند . به عنوان مثال ، افراد خوشبین ، انتظارات مثبتی از آینده دارند و به همین دلیل از روش های مقابله ای مسئله مدار بیشتر استفاده می کنند . در حالی که افراد بدبین ، بیشتر از روش های مقابله با استرس هیجان مدار استفاده می کنند .

 

 سخن آخر

تصور کنید که روز بدی را در محل کار خود می گذرانید و نمی خواهید رئیس خود را ببینید . می توانید ساعت ها و حتی یک روز از دیدن او خودداری کنید اما اگر روش ، روزها ادامه پیدا کنند نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه باعث افزایش استرس شما نیز می شود . به همین دلیل انتخاب روش های مختلف به منظور سازگاری با موقعیت های مختلف بسیار مهم است .

تا اینجا با انواع روش های مقابله با استرس و ابعاد منفی و مثبت آن ها آشنا شدید . شما می توانید بسته به مسئله ای که با آن مواجه شده اید بهترین و موثرترین راهکار را انتخاب کرده و در نتیجه از سلامت روان و جسم خود مراقبت کنید . از سوی دیگر ، بر خلاف تصور عموم ، استرس همیشه مسئله ای منفی نبوده و می تواند نتایج مثبتی برای افراد به همراه داشته باشد . این فشارهای روانی ، استرس خوب یا مفید نام دارند که با کلیک بر روی لینک زیر می تواند از جزئیات آن آگاه شوید .

 

 

منابع : 
کتاب استرس و راهبردهای مقابله با آن ، کتابچه وزارت بهداشت
سبک های مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، مریم نیکنامی و همکاران ، 1393

 


 

سوالات متداول

1- مقابله چیست ؟
این مفهوم به معنی روبرو شدن با موقعیت های تهدید آمیز با استفاده از افکار و اقدامات مختلف است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- چند نوع روش مقابله ای وجود دارد ؟
این روش ها به دو دسته هیجان مدار و مسئله مدار تقسیم می شوند که می توان هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی از آن ها استفاده کرد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- برای روش های مقابله ای هیجان مدار سالم چه مثال هایی وجود دارد ؟
ورزش و تحرک بدنی ، گردش و تفریحات سالم ، صدقه دادن ، تن آرامی و فعالیت های هنری برای فاصله گرفتن از مسئله می توانند نمونه هایی از این نوع روش های مقابله ای باشند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : استرس و روش های مقابله با آن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva