هیوا تخصصی ترین سایت مشاوره خانواده کشور

۲۶ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

علت و میزان گریه نوزاد


گریه نوزاد معانی مختلفی دارد که تشخیص آن در ابتدا برای والدین دشوار است ولی به مرور زمان والدین متوجه می شوند که علت گریه نوزادچیست و به برطرف کردن آن می پردازند تا نوزاد آرام شود . در ابتدا که والدین با رفتارهای نوزادشان خیلی آشنا نیستند شاید احساس کنند که نوزادشان زیاد گریه می کند و یا گریه های غیر طبیعی دارد . نکته قابل توجه این است که گریه نوزاد به هر میزان و هر دلیلی باشد والدین باید به آن توجه کنند و فکر نکنند با بی توجهی ، گریه نوزاد برطرف می شود ، در زمان نوزادی باید به گریه نوزاد پاسخ دهید و دلیل گریه را متوجه شوید . در این مقاله به علت و میزان گریه نوزاد می پردازیم تا به والدین در شناخت بیشتر نوزاد کمک کنیم .


 در 6 هفتگی گریه نوزاد به اوج خودش می رسد که نوزاد در این سن 4 تا 6 ساعت در روز گریه می کند 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

اختلال شخصیت خودشیفته


افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته احساس اغراق آمیزی درباره اهمیت و شایستگی خود دارند . از آنجا که خود را خاص و ویژه می دانند ممکن است فکر کنند که بسیاری از قواعد عادی زندگی با مردم در مورد آنان صدق نمی کند . هم چنین احساس می کنند که سزاوار لطف و توجه خاص از طرف دیگران هستند . در خیال پردازی شان معمولاً خود را به دلیل محبوبیت داشتن ، تحسین شدن ، موفق بودن و برخورداری از جذابیت بدنی مرکز توجه می انگارند . افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته پرافاده ، مغرور ، فخرفروش ، خودنما، و خودپسند هستند آنان خود را باهوش ، فرهیخته ، اجتماعی و جذاب نشان می دهند و به ظاهر خوش بین و دارای آرامش ساختگی هستند نسبت به احساسات و نیازهای دیگران سوءاستفاده گر ، خود رأی و بی تفاوت هستند به طور کلی فاقد همدلی هستند ، همواره می کوشند از دیگران امتیاز بگیرند . بسیار رقابتی هستند نسبت به انتقاد پرخاشگر می شوند و با توهین و بی اعتنایی پاسخ می دهند . با پیر شدن به سختی سازگار می شوند .

در این مقاله به ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته ، سن شروع آن ، شیوع و تشخیص آن در مردان و زنان می پردازیم .


 احساس خود بزرگ بینی ویژگی برجسته اختلال شخصیت خودشیفته است . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

مراحل دلبستگی در کودکان


دلبستگی به مفهوم تعامل والد و کودک اشاره می کند که باعث به وجود آمدن حس امنیت ، اعتماد ، دلبستگی عاطفی بین مادر و نوزاد می شود . زمانی که کودک به مراقب اطمینان داشته باشد به جستجو در محیط می پردازد ، از عزت نفس بالایی برخوردار می شود و سازگاری عاطفی و اجتماعی بیشتری خواهد داشت . فرآیند شکل گیری دلبستگی از شش ماهگی نوزاد شروع می شود ، تا دو سالگی ادامه می یابد و چهار مرحله دارد . با این حال فرایند دلبستگی صرفاً به این چند مرحله محدود نمی‌شود و تاثیراتش را در مراحل بعدی زندگی خود و در بسیاری از ابعاد زندگی وی خواهد گذاشت . بنابراین دلبستگی در کودکان از موارد مهمی است که هر پدر و مادری باید به آن توجه داشته باشند . در این مقاله به فرآیند و مراحل شکل گیری دلبستگی در کودکان می پردازیم . 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال


دیگران هنگام برقراری ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال از حرف زدن شگفت انگیز ، افکار عجیب و غریب ، ظاهر ژولیده و لباس های نامتناسب با رنگ های بی ربط (مثلاً در فصل تابستان لباس های گرم مربوط به فصل زمستان می پوشد ) او بسیار تعجب می کنند . این افراد معمولاً بی حال ، بی روح ، بی احساس و غمگین به نظر می رسند . به طور معمول انرژی و علاقه ای برای آغاز تعامل اجتماعی ندارند . از نظر درونی احساس عمیق پوچی و بی معنایی دارند . تفکر سحر آمیز ، سوء ظن و ادعای پیشگویی و غیب بینی دارند . در محل کار دیگران به او می گویند " عادی " نبود چون نحوه پوشش ، نحوه صحبت کردن ، و تفکرش خیلی غیر عادی است . و قابل توصیف و درک نیست . 

در این مقاله به ویژگی های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ، سن شروع آن ، شیوع و تشخیص آن در مردان و زنان می پردازیم .


 غیر منطقی بودن ویژگی اصلی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

دلبستگی در کودکان


یکی از عوامل شکل گیری شخصیت در بزرگسالی کیفیت دلبستگی در زمان کودکی فرد می باشد . دلبستگی کودک به مادر کلید ورود او به دنیای خارج و ارتباط با انسان های دیگر است ، دلبستگی از هر کودک ، فرد بزرگسال متفاوتی می سازد که در خوش بینی یا بدبینی به زندگی و اعتماد یا بی اعتمادی به محیط و دیگران ، خود را نشان می دهد . مساله ای که اهمیت زیادی دارد این است که کودک در این دوران نیازمند مراقبت های مادر است و کیفیت رابطه ای که بین کودک و مادرش (مراقب اصلی) به وجود می آید بر فرآیند رشد و تحول همه جانبه کودک اثر می گذارد . در این مقاله به تعریف دلبستگی در کودکان می پردازیم .


 پیوند عاطفی مادر و کودک پایه و اساس تمام روابط آینده کودک با دیگران است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

اختلال شخصیت اسکیزوئید


سردی ، بی احساسی ، خشکی و کلاً ابراز هیجانات کم در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید برقراری ارتباط  با دیگران را مشکل می سازد . این افراد دوستان بسیار کمی دارند و به ندرت گفتگو را آغاز می کنند ، نسبت به سایر افراد بی تفاوت هستند ، به ندرت در پی ارتباط با دیگرانند . در موقعیت های خانوادگی ، کاری و اجتماعی نقش کناری و حاشیه ای دارند . هنگام گفتگو با دیگران حالتی مبهم ، سرد و بی هدف دارند . حرکات بدنش با حالت عصبی ، فقدان حالت های بیانگر چهره (یعنی هیچ هیجانی ، مانند ناراحتی ، شادی ، خشم در چهره اش مشخص نیست ) ، به عبارت دیگر ژست های سرد دارند ، به ندرت ازدواج می کنند . این افراد فاقد سرزندگی و نشاط هستند و در حرکاتشان مانند "روبات" عمل می کنندشخصیت اسکیزوئید نسبت به تشویق یا مورد انتقاد شدن از طرف دیگران بی اعتنا است .

در این مقاله به ویژگی های اختلال شخصیت اسکیزوئید ، سن شروع آن ، شیوع و تشخیص آن در مردان و زنان می پردازیم .


 انزوا ویژگی اصلی اختلال شخصیت اسکیزوئید است . 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

خودکشی


خودکشی تلاش آگاهانه به منظور خاتمه دادن به زندگی خود است که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساس در فرد بماند . به عبارت دیگر فرد احساس می کند که برای رسیدن به زندگی بهتر ضعیف و ناتوان است و نیز احساس می کند که نمی تواند برای زندگی خود هدف و معنایی بیابد . اغلب خودکشی به علت ناامیدی صورت می گیرد . خودکشی از موضوعات مهم اجتماعی است که عوامل مختلف از جمله احساس تنهایی ، انزوا ، بیماری های روانی (اسکیزوفرنی ، افسردگی ، اختلالات شخصیت ، دوقطبی ، مصرف مواد ، مصرف الکل و ... ) ، عوامل اجتماعی – فرهنگی مانند فقر ، بیکاری ، اخراج از کار ، عوامل عاطفی مانند شکست عشقی ، بیماری در یکی از نزدیکان ، اختلافات خانوادگی در آن نقش دارد . خودکشی یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی است ، که سالانه حدود هشتصد هزار نفر از مردم جهان ، قربانی خود می کند و این مشکل سیزدهمین  علت مرگ در سراسر جهان است . 
اهمین مسئله خودکشی از این جهت است که در سال 2014 سازمان بهداشت جهانی عنوان "پیشگیری از خودکشی یک ضرورت جهانی است " را منتشر کرد و روز دهم سپتامبر را روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامید .
در این مقاله به تعریف خودکشی و شیوع آن می پردازیم . 


 خودکشی سومین علت مرگ افراد 15 الی 24 ساله است . 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

روش های آرام کردن گریه نوزاد


گریه یک واکنش طبیعی در نوزاد است و هم چنین اولین وسیله برقرای ارتباط با دیگران می باشد که به وسیله آن نوزاد می تواند والدین را از نیازهایش مطلع کند . نوزادان بیشتر به دلیل نیازهای جسمی مثل گرسنگی گریه می کنند و والدین باید تشخیص دهند گریه نوزاد برای چیست ، در ابتدا این کار برای والدین مشکل است ولی به مرور در اثر تجربه می توانند نیاز نوزاد را تشخیص دهند و با برطرف شدن این نیاز گریه نوزاد را کاهش دهند . البته به جز برطرف کردن نیازهای جسمی روش های دیگری نیز برای آرام کردن گریه نوزاد وجود دارد که فرهنگ نیز تا حدودی در آن تاثیر دارد . والدین باید بر اساس روش های مقبول فرهنگی علت گریه و موقعیتی که گریه در آن اتفاق می افتد تشخیص دهند و سپس سعی کنند نوزاد را آرام کنند . در ادامه این مقاله روش هایی را برای آرام کردن گریه نوزادان ارائه می دهیم . 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

اختلال شخصیت پارانوئید


آن چه که مانع از برقراری ارتباط با فرد پارانوئید می شود این باور او است که هر کسی حتماً به او آسیب می زند یا از او سوء استفاده می کند ، به قابل اعتماد بودن دیگران شک می کند ، دوستی دیگران را فریبی بیش نمی داند  بلکه تلاشی مخفیانه و زیرکانه برای سوء استفاده از نقطه ضعف هایش می داند و همیشه در فکر انتقام و تلافی است . به عبارت دیگر ویژگی اصلی اختلال شخصیت پارانوئید ، سوء ظن ، شکاکیت و بی‌اعتمادیبه افراد است و مسئول این بدگمانی و سوءظن دیگران هستند نه او . مثلاً اگر فرد پارانوئید به همسر خود شک دارد به او می گوید تو رفتارهای انجام می دهید که اعتماد من به تو کم شده است . افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید اغلب متعصب ، خشمگین ، زودرنج و عصبانی هستند . اشتباهات جزئی دیگران را به آن ها یادآوری می کنند و آن ها را خیلی بزرگ می کنند ، اما همین اشتباهات در مورد خودشان را نادیده می گیرند .
در این مقاله به ویژگی های اختلال شخصیت پارانوئید ، سن شروع آن ، شیوع و تشخیص آن در مردان و زنان می پردازیم .


 سوءظن ویژگی اصلی اختلال شخصیت پارانوئید است 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva

اثرات کودک آزاری


کودک آزاری به کارهایی گفته می شود که آثار جسمی و روحی مخرب و ماندگاری بر جسم و روح کودک می گذارد . کودک آزاری نقش مهمی در رفتار کودکان بازی می کند و رفتارشان را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد . اثرات جسمی کودک آزاری ممکن است در همان لحظه ظاهر شود اما اثرات بلند مدتی نیز بر زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد دارد ، البته بسیار دشوار است که بتوان جنبه های مختلف کودک آزاری را از هم جدا کرد ؛ مثلا پیامدهای صدمات جسمی کودک آزاری مثل ضربه به مغز می تواند با آثار روان شناختی و مشکلات هیجانی در طول زندگی در ارتباط باشد یا اثرات روانی مثل افسردگی و اضطراب ناشی از آزاردیدن می تواند فرد را در معرض مصرف سیگار و استعمال مواد مخدر و الکل قرار دهد . به دلیل اهمیت کودک آزاری و عواقب مخرب و زیان بار آن مطالعات زیادی در مورد علل کودک آزاری ، انواع کودک آزاری ، راه های پیشگیری از کودک آزاری و پیامدهای آن انجام شده است ؛ در این مقاله به پیامدها و اثرات کودک آزاری که بر رفتار آینده فرد تاثیر می گذارد می پردازیم . 



اثرات کودک آزاری در رفتار فرد

رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری های جسمی به همراه ترس و خشم از آثار دائمی کودک آزاری است ، گاهی اوقات رفتارهای خودتخریبی و بزهکاری نیز دیده می شود . در ادامه  تاثیرات کودک آزاری بر رفتار فرد بیان می کنیم :

  • پرخاشگری : کودکانی که مورد آزار قرار می گیرند رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز بیشتری را نسبت به دیگران نشان می دهند . هم چنین این کودکان در آینده با کودکان دیگر با خشونت رفتار می کنند . 
  • نداشتن مهارت های اجتماعی : مهارت های اجتماعی رفتارهای اجتماعی را شکل داده و ارتباط فرد با دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند . کودکان آزار دیده مهارت های اجتماعی لازم برای برقرای ارتباط با دیگران را ندارند به همین دلیل اغلب از طرف همکلاسی هایشان طرد می شوند .
  • بزهکاری : کودکانی که والدین سخت گیر یا آسان گیردارند و یا اینکه مورد غفلت و کودک آزاری واقع می شوند احتمال رفتارهای بزهکارانه مثل دزدی و اعتیاد به مواد مخدر در آنها بالا می رود .
  • اعتیاد : اکثر کودکانی که در کودکی آزار دیده اند در بزرگسالی به سمت مصرف موارد گرایش پیدا می کنند . برخی تحقیقات نشان داده اند که زنان بیشتر از مردان از آثار آزار رنج می برند و بسیار بیشتر از مردان برای مقابله با این رنج به مصرف الکل و مواد مخدر روی می آورند .
  • فرار از خانه : پرخاشگری و آزار والدین کودکان را در معرض فرار از خانه قرار می دهد . 
  • مشکلات جنسی : کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند در آینده به مشکلات جنسی زیادی بر می خورند . به عنوان مثال زنانی که در کودکی آزار جنسی دیده اند فعالیت جنسی را بی ارزش می دانند ولی با این حال بیشتر از دیگران وارد رابطه جنسی می شوند ، بیشتر آزارهای جنسی مکرر می بینند و در موقعیت های تنش زا بیشتر به بازی های جنسی و خودارضایی روی می آورند.


 

 

اثرات کودک آزاری در عملکرد تحصیلی فرد

کودکان مورد غفلت ، پیشرفت تحصیلی کمتر و کودکان آزاردیده ، مشکلات انضباطی بیشتری در مدرسه دارند . کودکان آزاردیده پیشرفت تحصیلی کمتری دارند ، بیشتر از سایرین احتمال دارد مردود شوند و در تست های هوش عملکرد ضعیفی دارند . آزار معمولا باعث از دست رفتن عزت نفس تحصیلی و کاهش انگیزه پیشرفت در مدرسه می شود . به علاوه کودکان آزاردیده در تکالیف پیش دبستانی ضعیف ترعمل می کنند و زمانی که بزرگ تر می شوند احتمال بیشتری دارد که مدرسه را ترک کنند .  


اثرات عاطفی کودک آزاری

کودکان حتی با مشاهده آزار نیز رنج می برند و دیدن این صحنه ها باعت اختلال در دلبستگی کودکان می شود  اغلب کودکان آزاردیده از دلبستگی نا ایمن رنج می برند که این حالت باعث طرد دوستان و از دست دادن روابط دوستانه می شود ؛ آنها اغلب از دیگران متنفرند . احساس وابستگی ، ناخشنودی ، کنترل ناکافی روی مسایل زندگی و هیجانات ، منفی بافی و نداشتن حس شوخ طبعی از دیگر مشکلات عاطفی کودکان آزار دیده افراد است . برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد کودک آزاری در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان عضو شوید . 

 

 







منبع : اثرات کودک آزاری





بازتاب های نوزاد  , بازتاب پلک زدن نوزاد , بازتاب مکیدن نوزاد , بازتاب چنگ زدن نوزاد , بازتاب گام برداری نوزاد , بازتاب بابینسکی نوزاد , بازتاب تونیک گردنی نوزاد , بازتاب مورو در نوزاد , بازتاب کف دستی- چانه ای نوزاد , بازتاب شنا کردن نوزاد , افسردگی و علائم آن , انواع افسردگی , روش های فرزند پروری و تاثیرات آن بر کودک , علل خیانت مردان به زنان , رابطه ترتیب تولد و شخصیت فرزندان , علل خیانت زنان به مردان , وسواس چیست ؟ انواع ، علائم و سن شروع آن , سسن شروع و اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان , اعتیاد به اینترنت , مراحل و دوره های تقلید در کودکان و نوزادان , درمان شکست عشقی , پیشگیری از اعتیاد به اینترنت , علائم اعتیاد به اینترنت , درمان اعتیاد به اینترنت , کودک آزاری , انواع اعتیاد به اینترنت , بلوغ جنسی و جسمی در پسران , علل کودک آزاری , انواع کودک آزاری , اختلالات شخصیت , اثرات کودک آزاری , اختلال شخصیت پارانوئید

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
heyvafamily heyva