گریه یک واکنش طبیعی در نوزاد است و هم چنین اولین وسیله برقرای ارتباط با دیگران می باشد که به وسیله آن نوزاد می تواند والدین را از نیازهایش مطلع کند . نوزادان بیشتر به دلیل نیازهای جسمی مثل گرسنگی گریه می کنند و والدین باید تشخیص دهند گریه نوزاد برای چیست ، در ابتدا این کار برای والدین مشکل است ولی به مرور در اثر تجربه می توانند نیاز نوزاد را تشخیص دهند و با برطرف شدن این نیاز گریه نوزاد را کاهش دهند . البته به جز برطرف کردن نیازهای جسمی روش های دیگری نیز برای آرام کردن گریه نوزاد وجود دارد که فرهنگ نیز تا حدودی در آن تاثیر دارد . والدین باید بر اساس روش های مقبول فرهنگی علت گریه و موقعیتی که گریه در آن اتفاق می افتد تشخیص دهند و سپس سعی کنند نوزاد را آرام کنند . در ادامه این مقاله روش هایی را برای آرام کردن گریه نوزادان ارائه می دهیم . 




روش های آرام کردن گریه نوزاد

در ادامه روش هایی کاربردی برای آرام کردن نوزاد ارائه می دهیم : 

  1. بچه را بلند کنید و سرش را روی شانه بگذارید و تکان دهید یا راه بروید : این کار باعت تماس جسمی و حرکت می شود ، این کار از راه هایی است که والدین بسیاری برای آرام کردن نوزادشان از آن استفاده می کنند. 
  2. قنداق کردن نوزاد : این کار نوزاد را گرم تر نگه می دارد و حرکتش را محدودتر می کند که معمولا باعث آرام شدن نوزاد می گردد .
  3. پستانک در دهان نوزاد بگذارید : ترجیحا پستانک شیرین شده با محلول قند را در دهان نوزاد بگذارید . مکیدن به بچه ها کمک می کند سطح بی قراری نوزادان کمتر شود .
  4. آرام صحبت کنید یا صداهای موزون و آهنگین دار در بیاورید : برای آرام کردن گریه نوزادان صداهای مدوام ، یکنواخت و موزون مانند تیک تاک ساعت یا موسیقی آرام موثر تر از صداهای تند و بلند هستند .
  5. ایجاد حرکت موزون و آرام در نوزاد : نوزاد را برای رانندگی کوتاه بیرون ببرید ، با کالسکه با او قدم بزنید یا در گهواره تکانش بدهید . حرکت آرام و موزون از هر نوعی به ساکت شدن نوزاد هم چنین خوابیدن او کمک می کند .
  6. ماساژ دادن : نوزاد را با حرکاتی مثل نوزاش کردن تنه و دست و یا با حرکاتی آرام و مداوم ماساژ دهید . 
  7. ترکیب روش های بیان شده : گاهی اوقات تحریک چند حس در نوزاد به آرام شدنش کمک می کند .
  8. دقت در تعیین رژیم غذایی مادر : رژیم غذایی مادر اگر حاوی کلم ، سیر ، پیاز ، نوشابه های گازدار ، مارچوبه ، چای و قهوه باشد باعث تغییر در طعم شیر مادر و احساس ناراحتی نوزاد می شود. 
اگر روش های بیان شده نوزاد را آرام نکرد اجازه دهید نوزاد کمی گریه کند تا کم کم آرام شود . در صورتی که به اطلاعات بیتری نیاز دارید در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان عضو شوید . 


 

 

روش های آرام کردن نوزاد در فرهنگ های مختلف

در فرهنگ ها و جوامع مختلف اکثرا یک روش خاص برای آرام کردن نوزاد بیشتر از بقیه روش ها کارآمد است . 
بلند کردن نوزاد و گذاشتن سر نوزاد روی شانه و حرکت کردن معمولا در فرهنگ غربی استفاده می شود و از موثرترین روش ها برای آرام گردن گریه نوزادان است . قنداق کردن نوزاد از دیگر روش هاست که پیچیدن تنگ نوزاد در یک پتو و با پارچه است که در مناطق کوهستانی در گذشته استفاده می شده است . در تعدادی از جوامع قبیله ای و روستایی مادران نوزادشان را به کمر خود می بینند و با این کار نوزاد را در حالت تماس بدنی مداوم با خود قرار می دهند . به طور کلی در هر فرهنگی بسته به شرایط دسته ای از روش ها بیشتر از بقیه استفاده می شوند . 

 

منبع : 

روانشناسی رشد ؛ لورا برک


 




منبع : روش های آرام کردن گریه نوزاد



بازتاب های نوزاد  , بازتاب پلک زدن نوزاد , بازتاب مکیدن نوزاد , بازتاب چنگ زدن نوزاد , بازتاب گام برداری نوزاد , بازتاب بابینسکی نوزاد , بازتاب تونیک گردنی نوزاد , بازتاب مورو در نوزاد , بازتاب کف دستی- چانه ای نوزاد , بازتاب شنا کردن نوزاد , افسردگی و علائم آن , انواع افسردگی , روش های فرزند پروری و تاثیرات آن بر کودک , علل خیانت مردان به زنان , رابطه ترتیب تولد و شخصیت فرزندان , علل خیانت زنان به مردان , وسواس چیست ؟ انواع ، علائم و سن شروع آن , سسن شروع و اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان , اعتیاد به اینترنت , مراحل و دوره های تقلید در کودکان و نوزادان , درمان شکست عشقی , پیشگیری از اعتیاد به اینترنت , علائم اعتیاد به اینترنت , درمان اعتیاد به اینترنت , کودک آزاری , انواع اعتیاد به اینترنت , بلوغ جنسی و جسمی در پسران , علل کودک آزاری , انواع کودک آزاری , اختلالات شخصیت , اثرات کودک آزاری , اختلال شخصیت پارانوئید , روش های آرام کردن گریه نوزاد , خودکشی