یکی از نامطلوب ترین چیزها در جهان ، روبرو شدن با کودکانی است که باور دارند هرچه می خواهند دیگران باید برای آن ها تهیه کنند . در حالی که ، وظیفه والدین این است که کودکانی خوب و مهربان و شهروندانی مسئول پرورش دهند که با کمک آن ها پیشرفت جامعه امکان پذیر شود و همچنین ، اطمینان والدین از اینکه فرزندشان لوس نباشد یکی از عناصر مهم در فرزندپروری است .

پیشگیری از لوس شدن کودک ، به این معنی است که والدین از وقت گذراندن با فرزندان خود و بودن با آن ها لذت برده و کمترین اختلاف و تعارض میان آن ها اتفاق می افتد . اگر شما هم مادر یا پدری هستید که می خواهید از لوس شدن فرزند خود پیشگیری کنید روش هایی که در این مقاله مطرح شده برای شما مفید خواهند بود اما قبل از آن لازم است بدانید نشانه های لوس شدن کودک چیست .


 

نشانه های لوس شدن کودک

کودکان لوس معمولاً نمی توانند نه بشنود و به محض نه شنیدن قشقرق به راه می اندازند تا به هدف خود برسند . اگرچه همه کودکان گاهی اوقات چنین رفتاری نشان می دهند و این رفتار به خصوص در دو سالگی طبیعی است  اما در کودکان لوس ، نه شنیدن به شدت دشوار است و این قشقرق ها همیشه اتفاق می افتند .

از سوی دیگر ، کودکان لوس هر اسباب بازی یا لباسی که می خواهند را دارند اما باز هم این ها برایشان کافی نیست و آن ها همیشه بیشتر و بیشتر و بیشتر می خواهند . یکی از نشانه های لوس شدن کودک این است که کودکان لوس بیشتر از آن که قدردان چیزهایی باشند که دارند بر روی چیزهایی که برای دفعه بعد می خواهند تمرکز می کنند .

کودکان لوس بیشتر به خودشان فکر می کنند تا دیگران و آن ها احساس محق بودن کرده و انتظار دارند به طور ویژه ای با آن ها رفتار شود . همچنین ، این کودکان نمی توانند باخت را بپذیرند و همیشه به خاطر این اتفاق دیگران را سرزنش کرده و انتظار دارند همیشه مورد تحسین قرار بگیرند به همین خاطر ممکن است نتوانند به خوبی در برقراری ارتباط با دیگران موفق شوند .

 

حتما بخوانید: آموزش دوستیابی به کودک

 

 

 

 

 

روش های پیشگیری از لوس شدن کودک

اگر می خواهید فرزندانی قدردان ، صبور و دارای خودکنترلی داشته باشید و همچنین ، فرزندانتان برای اطرافیان ، افرادی دلپذیر باشند می توانید اقداماتی انجام دهید تا آن ها در مسیر صحیحی قرار دهید که در ادامه با روش های پیشگیری از لوس شدن کودک آشنا می شوید .

 

 برای انضباط فرزند خود وقت بگذارید
یکی از مهم ترین مواردی که والدین باید در ارتباط با اصول فرزندپروری یاد بگیرند تعادل میان نظم و انضباط شدید کودک و تربیت اوست که در این مورد لازم است مرزهایی برای کودک گذاشته شود اما به حد سخت گیری نرسد . کودکانی که در سنین پایین یاد می گیرند به صورت دلپذیر رفتار کنند ، خود کنترلی داشته باشند و صبور باشند در محیط های اجتماعی نیز راحت تر و دوستانه تر رفتار می کنند .

 

 تحسین نادرست انجام ندهید
برای جلوگیری از لوس بازی فرزند لازم است بدانید بحث های زیادی در این مورد وجود دارد که آیا به کودک تنها به خاطر شرکت در یک مسابقه جایزه بدهید یا نه و آیا به او صفاتی مثل با استعداد را بگویید یا خیر . اگرچه همه والدین ، برای تحسین فرزند خود نیت خوبی دارند و می خواهند او احساس بدی در مورد خود نداشته باشد یا اعتماد به نفسش کاهش پیدا نکند اما واقعیت این است که همه نمی توانند برنده شوند یا همه در یک چیز به طور برابر استعداد ندارند .
آنچه لازم است در کودک برای پیشگیری از لوس شدن بچه پرورش داده شود انگیزه تلاش کردن با وجود شکست خوردن است و وقتی کودک شکست خورد لازم است به او یادآوری کنید که برای رسیدن به موفقیت ، شکست خوردن ضروری است . اگر فرزندتان در مهارتی خوب نیست به او یادآوری کنید که چه مهارت های خوبی دارد و همچنین در مورد متفاوت بودن انسان ها صحبت کنید .

 

حتما بخوانید: انواع پاداش به کودکان

 

آموزش مهارت های لازم به کودک برای پیشگیری از لوس شدن او

در کنار روش های فرزندپروری والدین ، آموزش یک سری از مهارت ها به کودک ، باعث می شود که او بتواند نیازهای دیگران را ببیند و در عین حال بتواند مودبانه رفتار کرده و عملکرد مطلوبی در برخورد با دیگران داشته باشد . در ادامه به آموزش مهارت های لازم به کودک برای پیشگیری از لوس شدن او بیشتر پرداخته شده است .

 

 کودکی سخاوتمند پرورش دهید
برای جلوگیری از لوس بازی فرزند لازم است بدانید کودکی که یاد می گیرد نیازهای دوستان ، خانواده و دنیای فراتر از خودش را در نظر بگیرد و تمایل دارد به سایرین کمک کند کمتر احتمال دارد که لوس شود و افزایش عزت نفس کودک نیز اتفاق می افتد .

بنابراین ، برای پیشگیری از لوس شدن فرزندتان ، او را تشویق کنید به دیگران کمک کند . برای مثال همراه با او برای خانواده های گرسنه غذا ببرید یا حتی به همسایگان سالخورده کمک کنید . اعمال کوچک مهربانانه به فرزندتان یاد می دهد که کسانی در این دنیا هستند که از او خوشبختی کمتری دارند و او می تواند حتی با کارهای کوچک در زندگی دیگران تغییر ایجاد کند .

 

 

 مطمئن شوید که فرزندتان تکالیف روزانه اش را انجام می دهد
دادن کارهای متناسب با سن به کودک ، نه تنها به شما کمک می کند که مسئولیت های خود را سبک تر کنید بلکه می تواند به فرزندتان نیز کمک کند که احساس مسئولیت پیدا کرده ، لوس نشود و افزایش عزت نفس کودک نیز اتفاق بیفتد . اگرچه ممکن است در ابتدا آموزش انجام کارهای خانه به کودک دشوار و زمان بر باشد اما این کار تا آخر عمر ، تاثیر بسیار مثبتی بر زندگی کودک دارد .

 

حتما بخوانید: مهارت های زندگی برای کودکان

 

 به کودک تشکر کردن را یاد بدهید
برای پیشگیری از لوس شدن کودک ، چه برای کارهای کوچک روزانه مثل آماده کردن شام توسط والدین و چه برای هدیه گرفتن از دیگران ، کودک باید یاد بگیرد بدون درنگ تشکر کند . در این مورد ، الگوی بودن شما نیز بسیار مهم است و وقتی شما از یک کارمند بانک یا اطرافیان خود تشکر می کنید بچه نیز از شما یاد می گیرد . همچنین ، اگر کودک خجالتی دارید گاهی اوقات می توانید با فرزندتان یک نامه تشکر برای فردی که از او هدیه گرفته بنویسید و ارسال کنید .

 

 در مورد ارزش پول به فرزندتان آموزش دهید
آموزش بچه ها در مورد ارزش پول یکی از روش های پیشگیری از لوس شدن کودک است . وقتی کودک شما می آموزد که چه چیزهایی هزینه دارد ، چگونه بودجه خانواده اداره می شود و چگونه می تواند پول تو جیبی خود را مدیریت کند کمتر احتمال دارد که برای خریدن چیزی در فروشگاه نق بزند .

 

 نکته نهایی

در نهایت ، برای جلوگیری از لوس شدن کودک و لوس بازی بچه به فرزندتان یاد بدهید که چگونه ادب را رعایت کند و مودبانه رفتار کند که این رفتار ، فراتر از تشکر کردن است . لازم است کودک یاد بگیرد بگوید لطفاً ، با مردم به خوبی صحبت کند و در طول بازی ها همکاری خوبی با دیگران داشته باشد . همچنین بتواند در زمان غذا خوردن ، رفتار مناسبی داشته و یاد بگیرد چگونه با دیگران خوش آمدگویی کند .

یکی دیگر از موقعیت هایی که والدین در آن نگران رفتار فرزندشان هستند و می خواهند که او در این موقعیت مودبانه رفتار کند ، مهمانی ها هست که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و با روش های کنترل رفتار کودکان در مهمانی ها آشنا شوید .

 

در ادامه بخوانید: نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی

 

 

 

 


 

سوالات متداول

 

1- ✔️ کودک لوس چه ویژگی هایی دارد ؟

✔️ این کودکان نمی توانند نه بشنوند ، به باخت حساسند و برای رسیدن به خواسته خود قشقرق راه می اندازند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

2- ✔️ چه روش های فرزندپروری از لوس شدن کودک پیشگیری می کند ؟

✔️ در صورتی که والدین برای انضباط فرزند خود وقت گذاشته و او را به صورت مناسبی تحسین کنند می توانند از لوس شدن کودک جلوگیری کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


 

3- ✔️ والدین باید چه مهارت هایی را به فرزندشان یاد بدهند تا او لوس نشود ؟

✔️ این مهارت ها شامل آموزش کودکان برای تشکر کردن و مودبانه رفتار کردن است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : روش های پیشگیری از لوس شدن کودک